جهان

بررسی قطعنامه علیه قانون شهروندی تبعیض‌آمیز هند در پارلمان اروپا

تعدادی از اعضای پارلمان اروپا پیشنویس قطعنامه‌ای‌ را بر علیه قانون جدید شهروندی هند تنظیم نموده و برای بررسی به پارلمان ارائه کرده‌اند.

تعدادی از اعضای پارلمان اروپا پیشنویس قطعنامه‌ای‌ را بر علیه قانون جدید شهروندی هند تنظیم نموده و برای بررسی به پارلمان ارائه کرده‌اند.

به گزارش شیعه ویوز،  به نقل از «سیاست»،‌ ۱۵۴ نماینده پارلمان اروپا این پیشنویس را امضا کرده‌اند. قرار است بحث و بررسی این قطعنامه‌ روز چهارشنبه در پارلمان انجام شود و رأی‌گیری درباره آن‌ها احتمالاً روز پنجشنبه صورت خواهد گرفت.

این قطعنامه‌ قانون جدید شهروندی هند را ناقض اصل ۱۴ قانون اساسی این کشور و کاملاً تبعیض‌آمیز توصیف کرده است.

قطعنامه پیشنهادی همچنین استفاده بیش از حد نیروهای امنیتی هند از نیروی قهریه علیه معترضان به این قانون به جای درنظر گرفتن نگرانی‌های آن‌ها را محکوم و از اقدام هند در لغو خودمختاری کشمیر انتقاد کرده است.دهلی نو این اقدام پارلمان اروپا را دخالت در امور داخلی خود توصیف می‌کند.

دولت هند آذرماه امسال لایحه‌ای را به پارلمان این کشور ارائه کرد که بر اساس آن تنها به مهاجران غیرمسلمان سه کشور اسلامی افغانستان، بنگلادش و پاکستان تابعیت هندی داده می‌شود. این لایحه پس از تصویب در کنگره هند اجرایی شد.  

مسلمانان هند این قانون را به این دلیل که مسلمانان این سه کشور را از دریافت حقوق شهروندی هند مستثنا می‌کند، تبعیض‌آمیز می‌دانند و آن را تلاش دیگری از دولت ملی‌گرای هندو علیه اسلام و مسلمانان توصیف می‌کنند، در حالی که «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، تصویب این قانون را اقدامی در جهت حمایت از اقلیت‌های دینی بنگلادش، پاکستان و افغانستان بیان کرده است! 

در هفته‌های اخیر تظاهرات و اعتراضات گسترده‌ای علیه این قانون در هند و برخی کشورهای دیگر برگزار شده است.

درگیری میان معترضان به این قانون و پلیس هند از زمان تصویب آن نیز تاکنون جان حد اقل 25 نفر را گرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا