جهان

سازمان ملل هشدار داد: بحران افغانستان و زمینه‌سازی برای حضور گروه تروریستی داعش

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به سنی های تندرو نسبت به عناصر داعش هشدار داده و اعلام کرده که افغانستان همچنان بهترین نقطه

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به سنی های تندرو نسبت به عناصر داعش هشدار داده و اعلام کرده که افغانستان همچنان بهترین نقطه بحران منطقه برای جذب تروریست‌های خارجی است.

شاخه خوراسان گروه تروریستی داعش در سال 2015 میلادی در افغانستان ظهور کرد و در ابتدا اعضای آن به تعدادی از تحریک طالبان پاکستان و برخی دیگر از افراد داخلی در افغانستان محدود بود.

براساس گزارش‌ها اکنون اما بواسطه کمک‌های اطلاعاتی، تدارکاتی و تسلیحاتی کشورهای حامی این گروه تروریستی، شمار اعضای این گروه بین 2500 تا 4 هزار نفر تخمین زده می‌شود و بسیاری از اعضای آن نیز از آسیای مرکزی، کشورهای عربی، چچن، هند، بنگلادش و دیگر ملیت‌ها هستند.

«بروس هافمن» مدیر مرکز اطلاعات امنیتی دانشگاه «جورج تاون» بر این باور است که تلاش‌هایی برای تبدیل افغانستان به پایگاه جدید داعش وجود دارد.

پیش از این برخی کشورهای منطقه و مقامات محلی افغانستان با اشاره به پرواز بالگردهای ناشناس در آسمان این کشور، برخی کشورهای دیگر را به حمایت از گروه های تروریستی از جمله داعش و یا طالبان متهم نموده اند. 

به گفته کارشناسان با توجه به اینکه حریم هوایی افغانستان در اختیار ناتو قرار دارد پرواز این بالگردها بدون اطلاع این نیروها غیر ممکن است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا