جهان

مسجد حیدرآباد هند درهایش را به روی غیر مسلمانان گشود

مسجد قبه در حیدرآباد هندوستان، درهایش را به روی تمامی شهروندان مسلمان و غیرمسلمان گشود.

  

مسجد قبه در حیدرآباد هندوستان، درهایش را به روی تمامی شهروندان مسلمان و غیرمسلمان گشود.

این طرح بخشی از برنامه «بازدید از مسجد من» بود که در برخی مساجد هندوستان به راه افتاده و بر اساس آن پیروان ادیان و مذاهب مختلف به ویژه هندوها از مساجد و زیارتگاه های مسلمانان بازدید می کنند تا درک بهتری از اصول اسلامی و دیدگاه های دینی داشته باشند.

ماهیتا یک بازدیدکننده هندو در اینباره گفت: من برای نخستین بار است که پا به یک مسجد می گذارم. ما فکر می کردیم که آن ها به ما اجازه آمدن به مسجد را نمی دهند. اما مدیریت مسجد این اجازه را به ما داد و ما برای نخستین بار از نزدیک شاهد نماز خواندن مسلمانان بودیم. به علاوه پس از آمدن به اینجا چیزهای زیادی راجع به اسلام آموختیم.

سیدمحسن علی برگزار کننده این مراسم گفت: هدف اصلی ما ترویج آگاهی درباره اسلام و ایجاد پل میان ادیان در بین شهروندانی می باشد که بین شان فاصله افتاده است.

وی ادامه داد: ما برنامه «بازدید از مسجد من» را اساسا برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و کاهش فاصله میان اجتماعات مذهبی ایجاد کرده ایم. هدف این ابتکار دعوت از دیگر ادیان به مسجد است تا آن ها را به درک اصول دینی و فعالیت های مذهبی مان تشویق کنیم.

علی افزود: مسلمانانی که به اینجا می آیند نیز فرصتی به دست می آورند تا با دیگران از نزدیک تعامل داشته باشند.

گفتنی است مسجد قبه در هندوستان نه تنها نخستین مسجدی است که چنین برنامه ای را در این کشور برگزار می کند، بلکه از نظر معماری اسلامی نیز ساختاری متفاوت و بی مانند دارد.

این مسجد در یک محوطه بیش از 850 مترمربعی ساخته شده و معماری آن مشابه مساجد عربی در مصر است. 

این مسجد گنبد و مناره بلندی دارد که بر روی مسجد سه طبقه افراشته شده و ظرفیت بیش از 1 هزار و 200 نمازگزار را دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا