جهان

حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند با حدود 100 جانباخته و مجروح

دو مسجد در بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند هدف حملات تروریستی قرار گرفته و در نتیجه آن نیز ده ها تن جان خود را از دست دادند.

 

دو مسجد در بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند هدف حملات تروریستی قرار گرفته و در نتیجه آن نیز ده ها تن جان خود را از دست دادند.

دست کم چهار فرد تروریست مساجد نور و  لینود در شهر کرایست چرچ، بزرگ ترین شهر جزیره جنوبی نیوزیلند را همزمان با برگزاری نماز هدف حمله قرار داده و شمار زیادی از افراد را به قتل رسانده و مجروح کردند.

تعداد نمازگزارنی که در این حمله تروریستی جان باخته اند 49 تن و مجروحان نیز 48 نفر اعلام شده اند که حال تعدادی از آنها وخیم است.

به گزارش خبرگزاری های این کشور، پلیس نیوزیلند از دستگیری سه مرد و یک زن در این ارتباط خبر داده و ضمن تاکید بر این که نوع سلاح های به کار رفته در این حملات و چگونگی انجام آنها نیز حاکی از برنامه ریزی و طراحی بسیار سنگین و دقیق افراد مسلح عامل حمله دارد، از همه مساجد و مراکز اسلامی این کشور نیز درخواست کرد که فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

پلیس نیوزیلند در سایت رسمی خود در این باره آورده است: در شرایط فعلی نمی توان انگیزه های احتمالی مهاجمان و یا دلایل حمله آنها را مشخص کرد اما بستن همه مساجد کشور را خواسته ایم و از مسئولان مساجد نیز درخواست کرده ایم از ورود نمازگزاران به مساجد جلوگیری کنند.

این در حالی است که عاملان حمله با استفاده از کلاه و جلیقه ضدگلوله، به دو مسجد مذکور حمله کرده و هر کسی که جلوی خود می دیدند را هدف تیراندازی قرار می دادند، از حمله خود و کشتار مسلمانان نیز ویدئوهای زنده در فضای مجازی پخش می کردند.

کسانی که مهاجمان را دیده اند می گویند: آنها آن قدر با خونسردی حمله می کردند که دست کم یک بار برای تعویض سلاح و گلوله های خود به پارکینگ مراجعه کرده بودند.

در همین حال، پلیس نیوزیلند از خنثی سازی چندین بمب خبر داده و همچنین اعلام شده مردی که به عنوان مغز متفکر حمله تروریستی نیوزیلند شناخته شده، با یک مانیفست ۷۴ صفحه ای مربوط به تفکرات نژادپرستانه یک حزب مرتبط بوده است.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در یک کنفرانس خبری، این حادثه تیراندازی را یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ کشورش برشمرده و ضمن ابراز همدردی با خانواده های مسلمانان قربانی حمله، اعلام کرد: وضعیت بیش از ۲۰ نفر از مجروح شدگان در این اقدام تروریستی وخیم است.

آردرن تیراندازی به دو مسجد را اقدامی تروریستی و از پیش برنامه ریزی شده خوانده و همچنین یادآور شد: آن چه در منطقه کرایست چرچ رخ داد، خشونت بی سابقه است؛ نیوزیلند جای چنین جنایت ها و مرتکبان آن نیست؛ بسیاری از قربانیان را مهاجران تشکیل می دهند؛ نیوزیلند خانه آنها است و آنها خود ما هستیم.

نخست وزیر نیوزیلند با اشاره به این که هنوز برای ارائه جزئیات بیشتر درباره این حمله زود است و باید تا پایان تحقیقات منتظر ماند، خاطر نشان کرد: حالت تهدید امنیتی در کشور اعلام شده و مدارکی مبنی بر وجود طرح های تروریستی دیگری در کشور نیز وجود دارد.

به دنبال حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند نیز پلیس شهرهای سان فرانسیسکو و لس آنجلس آمریکا اعلام کردند که تدابیر امنیتی در اطراف مساجد این شهرها را تشدید کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا