جهان

شیعیان بورکینافاسو آزادی دینی نداشته و باید برای برگزاری مراسم مذهبی مجوز اخذ کنند

رئیس انجمن شیعیان بورکینافاسو طی سخنانی گفت: شیعیان این کشور در مقابل فرقه های اسلامی دیگر از آزادی دینی و عقیدتی بسیار کمتری برخوردار هستند.

 

رئیس انجمن شیعیان بورکینافاسو طی سخنانی گفت: شیعیان این کشور در مقابل فرقه های اسلامی دیگر از آزادی دینی و عقیدتی بسیار کمتری برخوردار هستند.

«شیخ الیاس یحیی» ضمن اشاره به وضعیت نابسامان فعالیت های تبلیغی و دینی شیعیان در بورکینافاسو، گفت: متاسفانه از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید و همچنین تغییر کابینه دولت این کشور شاهد آن هستیم که فعالیت های شیعیان و امور تبلیغی آنان تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: در شهر «واگادوگو» به عنوان پایتخت و برخی دیگر از شهرهای بزرگ این کشور شیعیان برای اینکه بتوانند مراسم های مذهبی خود از قبیل دعای ندبه، احیای شب های قدر، دهه اول محرم و غیره را برپا کنند، نیازمند آن هستند تا از وزارت امور دینی این کشور مجوز دریافت کنند و جالب تر آنکه برای اخذ این مجوز باید هزینه پرداخت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهل تسنن، افزود: این در حالی است که دیگر مذاهب در این کشور از آزادی مطلق برخوردار بوده و بدون هیچ مزاحمتی از سال ها پیش مراسمات و آیین های مذهبی خود را برگزار می کنند.

شیخ الیاس یحیی ضمن انتقاد از حکومت جدید این کشور خاطرنشان کرد: در دولت پیشین بورکینافاسو وضعیت شیعیان به مراتب بهتر از دولت کنونی بود و حتی هرساله از جانب دولت بودجه ای هرچند محدود برای شیعیان این کشور و انجمن ها و تشکل های شیعی در نظر گرفته می‌شد.

عضور ارشد مجلس اسلامی بورکینافاسو افزود: ما مطلع هستیم رئیس جمهور فعلی بورکینافاسو و برخی از سران ارتش نیجریه رابطه  داشته و چه بسا برنامه تحت فشار قرار دادن شیعیان در بورکینافاسو نیز از مقامات کشور نیجریه سرچشمه می‌گیرد و آنان از مسئولان بورکینافاسو خواسته اند تا برای شیعیان این کشور وضعیتی مشابه با وضعیت شیعیان مظلوم در نیجریه ایجاد کنند.

این روحانی شیعی در پایان گفت: اخیرا در نامه ای خطاب به رئیس جمهور بورکینافاسو خواسته ایم تا در رسیدگی به وضعیت شیعیان این کشور تجدید نظر کند و ما نیز مانند سایر مذاهب از آزادی کامل برخوردار شویم.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا