جهان

چین ایغورها را در اردوگاه‌های بازپروری سرکوب می‌کند

مسلمانان اویغور در اردوگاه های مخوف حکومت چین برای دست کشیدن از اعتقادات مذهبی تحت فشار شدیدی قرار دارند.

 

مسلمانان اویغور در اردوگاه های مخوف حکومت چین برای دست کشیدن از اعتقادات مذهبی تحت فشار شدیدی قرار دارند.

به گزارش شیعه ویوز، روزنامه لوموند با انتشار گزارشی در خصوص رفتار پکن با این دسته از اقلیت های ساکن چین به بازتاب سخنان تعدادی از افراد گریخته از اردوگاه های بازپروری در چین پرداخته است.

در بخشی از این گزارش قزاق های گریخته از چین در ساختمان موسسه ای در آلماتی به تصویر کشیده شده اند که برخی از آنها عکس هایی از نزدیکان مفقود شده خود در چین را در دست دارند.

یکی از آنها به توصیف آوارگی و سرگردانی هام مدام در اردوگاه های بازپروری چین اشاره و تاکید می کند که برای آخرین بار آنها را در دسته های 500 نفری، دو به دو سوار بر اتوبوسی کرده و به ارودگاهی نو و تازه تاسیس منتقل کردند.

این مسلمان گریخته از اردوگاه های بازپروری چین که به سختی با زبان ماندارین ارتباط برقرار می کند، می گوید وی و دیگر افراد تحت نظر در اردوگاه را ملزم به فراگیری و حفظ سه سرود کرده بودند: یکی از آنها سرود ملی چین بود و دو سرود دیگر سرودهای معروف مائویستی شرق سرخ است و بدون حزب کمونیست چین جدیدی وجود نخواهد داشت.

افراد تحت حبس در اردوگاه در صورت عدم فراگیری این سرودها از سوی بازجوها مورد مواخذه قرار می گیرند و مجازات پنج سال بازداشت برای آنها در نظر گرفته می شود؛ نوعی بازداشت در بازداشت.

او و سه تن دیگر از فراریان از اردوگاه های بازپروری چین که خبرنگار روزنامه لوموند در آلماتی یا استانبول با آنها ملاقات کرده بخشی از نادر شاهدان برنامه حبس و بازپروری اقلیت های نژادی و مذهبی در سین‌کیانگ، ناحیه خودمختار در شمال غرب این کشور هستند که به افشای گوشه ای از رفتارهای غیر انسانی و خارج از عرف حقوق مدنی مقامات پکن پرداخته اند.

اویغورها با جمعیت 11 میلیون نفری بخش بزرگی از ساکنان ایالت سین‌ کیانگ را تشکیل می دهند. دیده‌بان حقوق بشر به تازگی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به پایمال شدن حقوق اساسی این اقلیت دینی – زبانی و سرکوب شدید آنها در استان سین کیانگ، پکن را به بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت در انجام تکالیف دینی و همچنین دین‌زدایی اجباری سیاسی متهم کرده است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا