جهان

محدودیت‌های عزاداری ماه محرم در جمهوری آذربایجان

حکومت جمهوری آذربایجان خروج دسته‌ها از داخل مساجد، نصب پرچم‌های عزاداری در خیابان‌ها و برگزاری مجالس عزاداری در منازل شخصی و مدارس را ممنوع کرد.

 

حکومت جمهوری آذربایجان خروج دسته‌ها از داخل مساجد، نصب پرچم‌های عزاداری در خیابان‌ها و برگزاری مجالس عزاداری در منازل شخصی و مدارس را ممنوع کرد.

سایت رسمی اداره مسلمانان قفقاز با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که خروج دسته های عزاداری از مساجد و حضور دسته های سوگواران در خیابان های شهرها و روستاهای جمهوری آذربایجان ممنوع است.

اداره مسلمانان قفقاز همچنین به روحانیون و خطبای مساجد دستور داده است براساس متون واحدی که این اداره تهیه می کند، در مساجد سخنرانی کنند.

این اداره حکومتی آذربایجان، همچنین نصب پرچم های عزاداری در خارج از مساجد جمهوری آذربایجان و برگزاری مجالس عزاداری در منازل  مردم جمهوری آذربایجان را نیز ممنوع اعلام کرده است.

«جیحون بایرام اف» وزیر آموزش جمهوری آذربایجان نیز به مدیران مدارس و متولیان مساجد این کشور دستور داده با حضور دانش آموزان در مراسم عاشورا  بطور جدی برخورد کنند.

در صورت تخطی از این دستور العمل، مدیران مدارس سه هزار منات و متولیان مساجد دو هزار منات جریمه خواهند شد.

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان نیز تاکید کرد عزاداری در جمهوری آذربایجان و برگزاری  مراسم عاشورا باید در چارچوب فتوای اداره مسلمانان قفقاز برگزار شود.

همچنین، به گفته برخی رسانه های آذربایجانی، «مبارز قربانلی» رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی تاکید کرد باید در جمهوری آذربایجان ، مجالس عزاداری محرم فقط در داخل مساجد برگزار شود و فتاوی مراجع دینی سایر کشورها نباید در جمهوری آذربایجان اجرا گردد.

سیاووش نوروزوف، رییس «کمیته امور گروه های دینی و اتحادیه های اجتماعی» مجلس جمهوری آذربایجان نیز تاکید کرد: « نحوه برگزاری مراسم های ماه محرم در سایر کشورهای مسلمان ، هیچ ارتباطی به جمهوری آذربایجان ندارد و رویکرد به محرم باید در جمهوری آذربایجان، نوگرایانه باشد.»

فعالان شیعی آذربایجان نیز در شبکه های اجتماعی به این سخنان واکنش نشان داده و شیعیان ـ خصوصا کودکان و جوانان ـ را به شرکت در این مجالس فراخوانده اند.

آنها اعلام کرده اند که شرکت در مجالس عزای حسینی، تاثیرات بسیار سازنده ای بر روی کودکان و نوجوانان داشته و لازم است آنها در این مجالس شرکت نموده و از چشمه های مکتب امام حسین علیه السلام سیراب شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا