جهان

اعدام با شمشیر اجرای حقوق بشر به روش عربستان!

کانادا، نروژ و سازمان های حقوقی بین‌المللی نسبت به بازداشت فعالان سعودی در زمینه حقوق بشر به ویژه اسراء الغمغام که به اتهام تحریک برای تظاهرات متهم به اعدام شده ، شدیدا ابراز نگرانی کردند.

 

کانادا، نروژ و سازمان های حقوقی بین‌المللی نسبت به بازداشت فعالان سعودی در زمینه حقوق بشر به ویژه اسراء الغمغام که به اتهام تحریک برای تظاهرات متهم به اعدام شده، شدیدا ابراز نگرانی کردند.

«سماح حدید» مدیرخاورمیانه ای سازمان عفو بین الملل گفت: هدف از محاکمه الغمغام ساکت کردن مخالفان در منطقه شرقی عربستان است.

 وی افزود: عربستان بیش از همه کشورهای جهان در محاکمه های سیاسی؛ حکم اعدام را اجرا می کند.

حدید افزود: الغمغام هنوز به سی سال نرسیده و به هیچ اقدام خشونت آمیزی  متهم نیست، اما با این حال با خطر اعدام روبرو است  وی تنها به دلیل درخواست دادستانی عربستان سعودی و مخالفت با سیاست های تبعیض گونه و سرکوب.

گناه الغمغام شرکت در راه پیمائی های مسالمت آمیز برای مخالفت با سیاست تبعیضی و انتشار چندین عکس و بخش هایی از اعتراض ها در رسانه های اجتماعی بوده است.

ساره لیا ویتسن مدیر خاورمیانه ای سازمان دیده بان حقوق بشر نیز گفت: درخواست دادستانی موجب شده تا وی اولین فعالی باشد که به خاطر اقدام حقوقی خود با اعدام روبروست که سابقه خطرناکی برای فعالان دیگر است که هم اکنون پشت میله های زندان هستند.

از سوی دیگر سازمان عفو بین المللی از ریاض خواست حکم اعدام این 5 فعال را لغو کند .

این سازمان از جهانیان خواست تا پرونده سیاه عربستان سعودی در حقوق بشر را نادیده نگیرند و برای محاکمات سیاسی و اقدامات مخالف قوانین بین الملل پایانی قرار دهند.

به گفته کارشناسان، چیزی که به نگرانی حقوق دانان نسبت به زندگی الغمغام و 4 فعال دیگر دامن می زند سوابق دادگاه عربستان سعودی در مجازات مخالفان مسالمت جوست .

زیرا ریاض در سال 2016 روحانی برجسته عربستان شیخ نمر باقر النمر و 33 نفر از پیروان اهل البیت علیهم السلام را اعدام کرد که بزرگترین اعدام گروهی در این کشور بود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا