جهان

تجمع و جلوگیری مسلمانان از تخریب یک مسجد بزرگ در چین

مسلمانان مانع از تخریب مسجد بزرگ و باشکوه شهر «ویژو» در چین شدند.

 

مسلمانان مانع از تخریب مسجد بزرگ و باشکوه شهر «ویژو» در چین شدند.

اعتراض و تجمع هزاران نفر از مسلمانان قوم «هویی» در منطقه «نینگشا» در شمال غرب چین، مانع از تخریب مسجد بزرگ و باشکوه شهر «ویژو» شد.

مقامات محلی این شهر، قصد تخریب این مسجد بزرگ و بازسازی شده را داشتند، که مقاومت مسلمانان و تجمع هزاران نفر از آن ها در اطراف مسجد، ماموران حکومتی را مجبور به عقب نشینی کرد. 

این مسجد سفید رنگ، دارای 9 گنبد پیازی شکل و چهار مناره بلند است که در منطقه نینگشا در شمال غرب چین واقع شده است.

یک مقام محلی با حضور در میان تجمع کنندگان از آنان خواست مسجد را ترک کنند و به خانه هایشان بازگردند؛ او به مردم قول داد حکومت محلی از تخریب مسجد منصرف شده و قرار است با مردم و مقامات مذهبی مسجد، برای برنامه بازسازی مسجد به توافق برسند.

حکومت محلی شهر ویژو،  روز سوم آگوست (12 مرداد) با انتشار بیانیه ای مدعی شده بود که این مسجد تاریخی مجوزهای لازم برای بازسازی را نداشته، و باید تخریب شود.

در آن بیانیه آمده بود:  چنانچه کمیته مدیریت مسجد نتواند خواسته های حکومتی در مورد ساخت این مسجد را براورده کند، برای تخریب آن راهی قانونی پیدا می کنیم. 

سال گذشته  در جریان انقلاب فرهنگی، مسجد قدیمی ویژو با 600 سال قدمت،  همراه با صدها معبد، کلیسا و صومعه ی دیگر، تخریب شد؛ و این مسجد بزرگ، به جای آن ساخته شد.

اکنون مسلمانان هویی منطقه می گویند اگر این مسجد مشکل دارد، چرا در طی دو سال ساختن آن، مقامات محلی مانع از احداث نشدند و اکنون که کار ساختن آن از یک سال پیش پایان یافته، می خواهند آن را تخریب کنند؟

گفتنی است، بر اساس آمار شورای اطلاع رسانی دولت چین،  آیین های بودیسم، تائوییسم، اسلام، مسیحیت کاتولیک و پروتستان،  به ترتیب بیشترین پیروان را در چین دارند.

طبق این سند، در حال حاضر حدود 144 هزار نیایشگاه ثبت شده شامل 33 هزار و 500 معبد بودایی،  9 هزار معبد تائوییسم،  35 هزار مسجد، 6 هزار کلیسای کاتولیک و 60 هزار کلیسای پروتستان، برای فعالیت‌های مذهبی در چین به ثبت رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا