جهان

رویترز خبر داد: آمادگی یمن برای تحویل الحدیده به سازمان ملل متحد

نیروهای یمنی آماده تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل متحد هستند.

 

نیروهای یمنی آماده تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل متحد هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که نیروهای یمنی آمادگی خود را برای تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل متحد اعلام و نظارت کامل سازمان ملل بر اداره بندر و روند تفتیش در آن را پذیرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، یک مسئول آمریکایی نیز در این باره گفت: آمریکا، عربستان و امارات را برای پذیرش این پیشنهاد تشویق می‌کند. 

همچنین، یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل گفته است که ائتلاف به مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن اطلاع داده این پیشنهاد را بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که به رایزنی‌های خود با طرف‌های یمنی به منظور اجتناب از تنش بیشتر در الحدیده ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل به راه حل سیاسی ادامه می‌دهد، گفت: نگران این هستم که تنش در الحدیده پیامدهای خطرناکی بر فضای سیاسی و انسانی داشته باشد، بنابراین اولویت ما اجتناب از رویارویی نظامی در الحدیده و بازگشت سریع به میز مذاکرات سیاسی است.

گریفیتس تصریح کرد: من دیدارهای سازنده‌ای با فرماندهان بلندپایه نیروهای یمنی در صنعا داشتم و امیدوارم دیدارهای آینده من با عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) نتایجی داشته باشد. 

از سوی دیگر «لیز گراندی» هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل تاکید کرد که حملات نظامی علیه شهر الحدیده یمن پیامدهای منفی بر زندگی صدها هزار تن از غیر نظامیان این منطقه داشته است.

وی افزود: ما به شدت نسبت به اوضاع این منطقه نگران هستیم، چرا که شهر الحدیده حتی قبل از این حمله شرایط بسیار بدی داشت.

گراندی با اشاره به این که حمله به الحدیده باعث شده تا زندگی ۱۰۰ هزار کودک یمنی به خطر بیافتد، تاکید کرد: کارمندهای سازمان ملل به توزیع کمک‌های بشردوستانه در میان ساکنان الحدیده ادامه می‌دهند، ولی ما شاهد کمبود سوخت برای راه‌اندازی سیستم آب و فاضلاب و بیمارستان‌های شهر هستیم.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که ائتلاف سعودی اعلام کرده حاضر است مسیر امنی برای خروج غیر نظامیان از الحدیده ترتیب دهد.

این درحالی است که جنگنده های عربستان سعودی در نقاط مختلف یمن از جمله اطراف الحدید، بارها غیر نظامیان را هدف قرار داده اند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا