جهان

پلیس آلمان: حمله یک داعشی با بمب بیولوژیکی خنثی شد

رئیس پلیس آلمان اعلام کرد که یک حمله تروریستی با «بمب بیولوژیکی» ساخته شده از ماده سمی رایسین در این کشور خنثی شد.

 

رئیس پلیس آلمان اعلام کرد که یک حمله تروریستی با «بمب بیولوژیکی» ساخته شده از ماده سمی رایسین در این کشور خنثی شد.

در پی دستگیری هفته قبل یک فرد اهل تونس در شهر کلن آلمان، ماموران پلیس توانستند مانع وقوع این حمله تروریستی شوند.

هولگر مونش، رییس پلیس در رادیوی دولتی آلمان گفت: برای چنین حمله‌ای که در آلمان بی‌سابقه است از هفته گذشته در حال آماده سازی یک بمب بیولوژیکی بوده‌اند.

رییس پلیس آلمان گفت که مظنون دستگیر شده در حال ساخت سم رایسین بوده و ماموران پلیس مدارکی یافته‌اند که نشان از رابطه مظنون با سنی های تندروی داعش دارد.

انستیتوی روبرت کخ آلمان ماده بسیار سمی رایسین، که از دانه‌های گیاه معجره‌گر کرچک گرفته می‌شود را به عنوان سلاح بیولوژیک بالقوه معرفی کرده است. به همین دلیل نیز تجارت این ماده برمبنای توافق‌نامه سلاح‌های شیمیایی در سال ۱۹۹۷ محدود شده است.

حتی مقدار اندکی از گرد دانه‌های کرچک می‌تواند انسان را از پای درآورد. اثر سمی رایسین ۶ هزار برابر بیشتر از سیانور است و این سم می‌تواند از راه استشمام، خوردن یا تزریق کشنده باشد. پادزهری برای این سم وجود ندارد.

این اولین بار است که مقامات آلمانی به طور مشخص از قصد مظنون به ارتکاب به یک حمله تروریستی با سم رایسین صحبت می‌کنند.

هدف این حمله ترروریستی هنوز نامعلوم است. مظنون یک مرد ۲۹ ساله است که با نام سیف‌الله معرفی شده و از ماه‌ها پیش تحت نظر نیروهای پلیس قرار داشته است.

رییس پلیس آلمان گفته است که با تلاش «نیروهای امنیتی داخلی و بین‌المللی» موفق به دستگیری این فرد شده‌ است.

به گفته رسانه‌های آلمان در ابتدا توجه سازمان سیای آمریکا به مظنون به خاطر خرید مواد اولیه سم رایسین از اینترنت جلب شد. این سازمان سپس نیروهای امنیتی آلمان را در جریان قرار داد.

در ماه مه گذشته نیز مقامات فرانسوی اعلام کردند که یک حمله تروریستی با مواد منفجره یا ماده سمی رایسین را خنثی کرده‌اند و یک مرد مصری ۲۰ ساله در این رابطه دستگیر شده است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا