جهان

تدریس اسلام‌شناسی در دانشگاه «مونستر» آلمان

دانشگاه «مونستر» یکی از مراکز آموزش عالی در آلمان است که بخش نسبتا گسترده‌ای در زمینه اسلام‌شناسی دارد.

 

دانشگاه «مونستر» یکی از مراکز آموزش عالی در آلمان است که بخش نسبتا گسترده‌ای در زمینه اسلام‌شناسی دارد.

به گزارش منابع مطلع، این بخش با عنوان انستیتو مطالعات عربی و اسلام‌شناسی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

در مقطع کارشناسی رشته‌ای با عنوان اسلام شناسی-مطالعات عربی ارائه می‌شود که بخش زیادی از واحد‌های آن به آموزش زبان و ادبیات عربی اختصاص دارد؛ اما در ادامه دانشجویان می‌توانند به انتخاب خود زبان فارسی یا ترکی را نیز فرا  بگیرند.

البته این کارشناسی اصطلاحا دو رشته‌ای است، به این معنا که دانشجویان علاوه بر اسلام‌شناسی رشته دیگری را در حوزه علوم انسانی انتخاب کرده و همزمان به تحصیل دو رشته می‌پردازند.

در آلمان مرسوم است دانشجویان مقطع کارشناسی در حوزه علوم انسانی دو رشته را انتخاب کرده و به تحصیل آن بپردازند اما این دو رشته در هر ایالت و دانشگاهی متفاوت است. 

در برخی دانشگاه‌ها یک رشته بعنوان رشته اصلی (Hauptfach) و رشته دیگر به عنوان رشته فرعی (Nebenfach) انتخاب می‌شود که نسبت واحدها متناسب با اصلی و فرعی‌بودن تقسیم شده است. اما در برخی دیگر از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه مونستر در هر دو رشته انتخاب‌شده به میزان مساوی واحد گذرانده می‌شود.

اما در مقطع کارشناسی ارشد رشته اسلام‌شناسی در دانشگاه مونستر به چند گرایش تقسیم می‌شود و دانشجویان متناسب با علاقه خود یکی از این گرایش‌ها را انتخاب می‌کنند.

این گرایش‌ها شامل مطالعات تاریخ و جامعه، ادبیات عرب، حقوق اسلامی و دین یا الهیات اسلامی است و دانشجویان در این مقطع یکی از این چهار گرایش را به عنوان گرایش اصلی خود انتخاب می‌کنند اما باید دو سرفصل (Modul) از گرایش‌های دیگر را نیز انتخاب کرده و بگذرانند.

در مقطع دکتری نیز متناسب با گرایش‌های تخصصی، پروفسور‌های گروه اسلام‌شناسی و مطالعات عربی دانشجویان می‌توانند دوره خود را بگذرانند و در انتها به آنها درجه دکترا اعطا می‌شود.

این انستیتو همچنین پژوهشکده‌ها و گروه‌های تحقیقاتی مختلفی نیز دارد که پژوهشگران آلمانی و مسلمان با آن‌ها همکاری دارند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا