جهان

کشتار هزاران غیرنظامی طی ۱۶ سال توسط آمریکا در افغانستان

تاکنون ده ها هزار غیرنظامی افغانستان در عملیات نظامی و حملات جنگنده های آمریکا به افغانستان جان باخته اند. 

 

تاکنون ده ها هزار غیرنظامی افغانستان در عملیات نظامی و حملات جنگنده های آمریکا به افغانستان جان باخته اند. 

براساس گزارش‌های سازمان های حقوق بشری بین المللی و نهادهای مدنی در افغانستان، از زمان اشغال این کشور توسط ایالات متحده در ماه اکتبر سال ۲۰۰۱ تاکنون هزاران غیرنظامی کشته و ده‌ها هزار تن دیگر زخمى شده اند.

پس از اوی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و اعلام راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، حملات هوایی پنتاگون در این کشور دو برابر شده است.

اخیرا نیز پنتاگون ناوگان هوایی متشکل از جنگند‌های «تندربولت» و بمب افکن‌های استراتژیک «بی ۵۲ » را راهی افغانستان کرده که در نخستین ماه اجراى این استراتژی تلفات غیرنظامیان افزایش یافته و حدود ۱۰۰ تن از آنها در افغانستان جان باخته اند. 

با این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای خارجی خواسته تا تدابیرشان را در جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی بیشتر کنند.

این هشدار در حالی صورت می گیرد که آمارها حاکی از سه برابر شدن تعداد بمب‌های پرتاب‌شده از سوی نظامیان ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان در سال جاری، نسبت به سال پیش است.

براساس یک گزارش تحقیقی تحت عنوان هزینه‌های جنگ، که توسط مؤسسه مطالعات بین المللی واتسون دانشگاه براون ایالات متحده آمریکا درباره تلفات جنگ و آوارگان پاکستان و افغانستان تهیه شده از سال ۲۰۰۱ میلادی که نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان تا اوت ۲۰۱۶، نزدیک به ۱۷۳ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده و به همین میزان زخمی شده اند.

از سوی دیگر، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از افزایش میزان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سال گذشته میلادی در افغانستان خبر داده و خواستار تحقیق و بررسی مستقل و بی طرف درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در افغانستان، پاکستان، یمن و برخی دیگر کشورها شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پنتاگون، در پی تشدید حملات هوایی در سال جاری هواپیماهای آمریکایی بیش از ۳۵۰۰ بمب را در افغانستان پرتاب کرده‌اند. 

فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان همواره کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات هوایی این کشور را انکار کرده و گفته می شود که برخی مقامات افغان نیز در بسیاری از موارد دست به پنهان کاری می‌زنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا