جهان

اکونومیست: عربستان و امارات درحال بلعیدن یمن هستند

نشریه اکونومیست با اشاره به اشغالگری عربستان سعودی و امارات در یمن تاکید کرد که این دو کشور در حال بلعیدن یمن و تقسیم آن بین خودشان هستند.

 

نشریه اکونومیست با اشاره به اشغالگری عربستان سعودی و امارات در یمن تاکید کرد که این دو کشور در حال بلعیدن یمن و تقسیم آن بین خودشان هستند.

نشریه اکونومیست در گزارش خود به مناطق نفوذ عربستان و امارات در یمن و انگیزه هر یک از آنها و منافع آنها در سیطره بر این مناطق پرداخت و نوشت: عربستان همواره در تلاش برای سلطه بر گذرگاهی به سمت دریای عرب بوده و امارات نیز برای سلطه بر بنادری تلاش کرده است که بیشترین کشتیرانی و تردد کشتی ها از آنجا گذر می کند.

این نشریه افزود: مسئولان سعودی و اماراتی می گویند که استقرار نیروهای نظامی آنها در یمن در چارچوب جنگ است، اما اگر برخی مسائل را کنار هم بگذاریم در می یابیم که عربستان راه را برای ایجاد یک گذرگاه جدید به سمت ساحل هموار می کند. این همان چیزی است که سعودیها همواره رویای آن را در سر می پرورانده اند.

سعودیها از بندر الغیظه مرکز استان المهره یمن در مجاورت سلطان نشین عمان وارد عمل شده اند. آنها این بندر را در نوامبر سال گذشته اشغال کردند و به شیوخ قبایل در شرق و جنوب یمن پول، سلاح، خودرو و گذرنامه دادند.

در سیئون به عنوان دومین شهر استان حضرموت واقع در غرب المهره نیز سعودیها در حال آموزش شبه نظامیان طرفدار عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن هستند. 

آنها همچنین قویا با علی محسن معاون هادی و هم پیمانانش در حزب الاصلاح برای تقویت این شبه نظامیان همکاری می کنند.

اما به گفته اکونومیست، امارات از عربستان فعال تر است؛ به طوری که هلال احمر امارات فعالیت های خود را اوایل سال گذشته در الغیظه آغاز کرد. ارتش امارات در ماه اوت گذشته اداره این شهر را بدست گرفت.

امارات یک سری از بنادر در جنوب و غرب یمن نظیر المکلا، عدن و المخا را تحت سلطه خود درآورده است. 

این کشور همچنین تنها ایستگاه تبدیل گاز طبیعی یمن در بندر بلحاف در استان ابین و پایانه صادرات نفت در منطقه الشحر در استان حضرموت این کشور را به کنترل خود در آورده است.

جزیره سقطریِ راهبردی یمن نیز هم اکنون به طور فزاینده به پایگاه امارات تبدیل شده است. امارات همچنین پادگانهایی را در حضرموت در کنترل خود دارد که تاکنون حدود 25 هزار شبه نظامی محلی را در آنها آموزش نظامی داده است.

تحلیلگران می گویند که هدف امارات از سلطه بر بنادر یمن، بهبود بخشیدن به وضعیت بندر جبل علی (در دبی) است. امارات بدنبال رسیدن به این هدف از طریق مهار فعالیت رقبای بندر جبل علی یا سوق دادن چرخه کشتیرانی به سمت این بندر است.

این درحالی است که عربستان و امارات هر یک بازداشتگاههای خاص خود را در یمن دارند که حتی مسئولان دولت (عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری) از آن بی اطلاع هستند.

در همین حال، تنش بین وکلای عربستان و وکلای امارات درحال افزایش است و درحالی که وکلای عربستان در تلاش برای احیای ارتش قدیم یمن در شمال به فرماندهی علی محسن هستند؛ امارات درحال آموزش عناصر جنوبی یمن است که بسیاری از آنها ترجیح می دهند که جنوب یمن از شمال آن جدا شود.

جدایی طلبان در جنوب که مورد حمایت امارات هستند، ماه گذشته شهر عدن را به کنترل خود در آوردند. گمان می رود که این اقدام، با موافقت عربستان به عنوان بخشی از راهبرد تقسیم یمن و بسط سلطه این دو کشور بر کشور یمن صورت گرفته باشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا