جهان

ثبت یک میلیونی شکایت از جرایم جنگی در افغانستان در دادگاه بین‌المللی لاهه

دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد که در سه ماه اخیر بیش از یک میلیون شکایت از جرایم جنگی و تخطی از حقوق بشر در افغانستان را ثبت کرده است.

 

دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد که در سه ماه اخیر بیش از یک میلیون شکایت از جرایم جنگی و تخطی از حقوق بشر در افغانستان را ثبت کرده است.

دادگاه بین‌المللی  لاهه نوامبر سال گذشته میلادی با ایجاد صفحه‌ای ویژه برای شکایت از جرایم جنگی در افغانستان از قربانیان در این کشور خواست تا پایان ماه ژانویه سال 2018 میلادی شکایات خود را ثبت کنند.

بر اساس این فراخوان، روند ثبت شکایت از جرایم جنگی و نقض حقوق بشر در افغانستان از سه ماه گذشته آغاز شد و 31 ماه ژانویه پایان یافت.

دادگاه بین‌المللی لاهه اعلام کرد؛ در جریان مهلت سه ماهه که برای ثبت شکایت در نظر گرفته شده بود حدود 1.17 میلیون شکایت ثبت شده است.

«عبدالودود پدرام» از مسئولان سازمان حقوق بشر در افغانستان در این بهره گفته: این شکایات درباره عناصر تروریستی داعش و طالبان، نیروهای امنیتی افغان، نیروهای خارجی و زورمندان محلی در دادگاه بین‌المللی لاهه ثبت شده است.

پیش از این «فاتو بنسودا» دادستان کل دادگاه لاهه در گزارشی اظهار داشت: ارتش آمریکا و سازمان سیا ممکن است با شکنجه زندانیان در فاصله سال‌های 2003 و 2014 مرتکب جنایات جنگی شده باشند.

وی در چند ماه اخیر تلاش کرده است تا مجوز بررسی جنایات جنگی که از سوی سنی های تندرو، نیروهای امنیتی افغان و یا نظامیان خارجی در افغانستان را از هیئت منصفه این دادگاه کسب کند.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که آغاز تحقیقات دادگاه لاهه در افغانستان به برقراری ثبات و امنیت در این کشور کمکی نمی‌کند و آمریکا مخالف تحقیق از نظامیان آمریکایی در افغانستان است.

اما ریاست اجرایی دولت افغانستان، سازمان حقوق بشر، برخی از جریان‌های سیاسی و نمایندگان افغان از تحقیقات دادگاه لاهه درمورد جرایم جنگی افغانستان استقبال کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا