جهان

اعمال رأی شخصی علیه حجاب؛ بالاتر از قانون در ایتالیا

اخراج کارآموز وکالت مراکشی‌تبار از دادگاه ایتالیا به خاطر داشتن حجاب واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و انجمن مسلمانان بلونیا آن را مخالف قانون اعلام کرد.

 

اخراج کارآموز وکالت مراکشی‌تبار از دادگاه ایتالیا به خاطر داشتن حجاب واکنش‌های زیادی را در پی داشته است و انجمن مسلمانان بلونیا آن را مخالف قانون اعلام کرد.

اسما بلفقیر، کارآموز وکالت مراکشی تبار هفته گذشته از دادگاهی در شمال ایتالیا به خاطر داشتن حجاب اخراج شد و اخراج وی واکنش‌هایی زیادی را به دنبال داشت.

انجمن مسلمانان بلونیا با محکوم‌کردن اقدام این قاضی، اعلام کرد: هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب در دادگاه وجود ندارد.

بنا به گزارش پایگاه خبری «Morocco World News» یاسین لافرام، مسئول هماهنگی انجمن مسلمانان بلونیا در این باره گفت: تصمیم این قاضی غیرقانونی و بیانگر اتخاذ یک موضع شخصی است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز رفتار این قاضی با این زن مسلمان و اجبار وی به ترک دادگاه را محکوم کردند.

همچنین انجمن وکلای جوان ایتالیا این اقدام را غیرقابل قبول و مغایر با قوانین توصیف کرد.

این کارآموز ۲۵ ساله وکالت، هفته گذشته به همراه دیگر کارآموزان در دادگاهی در شهر بولونیا حاضر بود که قاضی دادگاه به او گفت یا حجابت را بردار و یا دادگاه را ترک کن.

بلفقیر در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای در این باره اظهار کرد: با دیگر وکلایی که درگیر این پرونده بودند وارد صحن دادگاه شدیم. قاضی گفت: درمی‌آوری؟ حتی کلمه حجاب را به زبان نیاورد و به من نگاه هم نمی‌کرد. فکر کردم خطابش با شخص دیگری است و می‌خواهد که او کتش را درآورد. تصورش را هم نمی‌کردم که با من سخن می‌گوید. دوباره به او نگاه کردم فهمیدم که با من است. عصبانی شدم و گفتم: حجاب را؟

قاضی گفت: بله. اگر می‌خواهی در دادگاه بمانی، باید حجاب را دربیاوری.

بلفقیر ادامه داد: به قاضی گفتم نه در نمی‌آورم و می‌روم و او هنگام خروج من گفت که احترام به فرهنگ و سنت‌های ایتالیا دلیل این کار است.

وی می‌افزاید: بهانه کردن فرهنگ و سنت برای تحقیر من حالم را خیلی بد کرد. من آنجا بودم تا کاری را یاد بگیرم و بیاموزم که قانون چگونه به اجرا در می‌آید. آنجا نبودم که به خاطر دینم مرا تحقیر کنند.

بلفقیر گفت: هرگز به یک راهبه نمی‌گویند که حجابت را بردار، اما به گفته آنها، من به خاطر حجابم به فرهنگ آن‌ها اهانت کرده‌ام.

وی افزود: این قاضی باید بداند که داشتن حجاب تأثیری بر جلسه دادگاه یا توانایی من به عنوان یک وکیل کارآموز ندارد و قانون باید مدافع انسان‌ها و آزادی دینی باشد.

گفتنی است، مسئله حجاب اسلامی و کشمکش بر سر آزاد گذاشتن آن ‏یا جلوگیری از پوشش زنان در ایتالیا که در سال‌های اخیر به صورت یک موضوع جدی مطرح بوده است، هر از گاهی مورد توجه ‏احزاب سیاسی ایتالیایی و رسانه‌های ‏داخلی این کشور قرار می‌گیرد و مسلمانان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا