جهان

گزارش دیدبان حقوق بشر درباره زندان‌های امارات در یمن

در حالی که مشارکت امارات متحده عربی در ائتلاف کشورهای حمله کننده به یمن ادامه دارد، یک نهاد بین‌المللی اعلام کرده که این کشور در یمن به اقداماتی از قبیل شکنجه دست زده است.

 

در حالی که مشارکت امارات متحده عربی در ائتلاف کشورهای حمله کننده به یمن ادامه دارد، یک نهاد بین‌المللی اعلام کرده که این کشور در یمن به اقداماتی از قبیل شکنجه دست زده است.

دیدبان حقوق بشر که یک سازمان و نهاد بین‌المللی فعال حقوق بشر و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک است، گزارشی سالیانه منتشر کرده که در بخشی از آن به موضوع امارات متحده عربی پرداخته است.

در این بخش، تاکید شده که امارات حداقل دو زندان در یمن دارد و در آنها به اقداماتی از قبیل شکنجه دست زده است.

پیشتر در برخی خبرها آمده بود که امارات متحده عربی 17 زندان سری در یمن احداث و زندانیان را شکنجه می‌کند .

همچنین مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیدبان حقوق بشر تاکید کرده که حکومت امارات در داخل این کشور دست به اقداماتی از قبیل «بازداشت غیرمنصفانه» خبرنگاران، فعالان سیاسی و منتقدان زده است.

«سارا لی ویتسون» گفت: « حکومت و بسیاری از شرکت‌های روابط عمومی آن در تلاش هستند که امارات متحده عربی را یک دولت مدرن و در حال حرکت به سمت اصلاحات معرفی کنند، اما این یک تصویر ذهنی و فرضی است».

در گزارش دیدبان حقوق بشر درباره اقدامات امارات در حملات به یمن آمده است: «امارات متحده عربی نقشی برجسته در ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن دارد».

این نهاد بین‌المللی 87 مورد حملات غیرقانونی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن را از سال 2015 به صورت مستند لیست و منتشر کرده است؛ حملاتی که برخی از آنها به احتمال زیاد «جنایت جنگی» هستند. 

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده که « امارات متحده عربی حداقل دو مرکز غیر رسمی بازداشتگاه در یمن را اداره می‌کند. به نظر می‌رسد که مقامات (امارات) دستور ادامه بازداشت افراد را داده باشند و بالاجبار افراد را نگه داشته‌اند و گزارش شده که برخی از بازداشت شدگان شناخته شده را به خارج از یمن منتقل کردند».

این گزارش ادامه داد «بازداشت شدگان سابق و اعضای خانواده آنها گزارش‌هایی درباره آزار یا شکنجه در تاسیسات تحت اداره امارات و نیروهای مورد حمایتش (در یمن) مخابره کردند. فعالان یمنی که از این آزارها انتقاد کردند مورد تهدید، آزار و بازداشت قرار گرفته و برخی مجبور شدند که ناپدید شوند».

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیدبان حقوق بشر همچنین از آمریکا به دلیل حمایت از مواضع امارات در یمن، انتقاد کرد.

او گفت: «آمریکا با امارات، همکاری نزدیکی در یمن داشته و هر چه قدر آمریکا و دیگران بیشتر از این کشور حمایت کرده و امارات متحده عربی را به خاطر ایفای نقش در مقابله با تروریسم در مناطقی از قبیل یمن بستایند، این موضوع بیشتر سبب پوشاندن این واقعیت تاریک درباره ناپدید شدن‌های اجباری، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان می‌شود و همدستی این دو کشور را در این سوءرفتارها تایید می‌کند».

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا