جهان

انتقادات گسترده از اخراج گروهی پناهجویان افغان از آلمان

با وجود هشدار نهادهای بین‌المللی از وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، دولت آلمان روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را از سر گرفته است.

 

با وجود هشدار نهادهای بین‌المللی از وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان، دولت آلمان روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را از سر گرفته است.

به گزارش «دویچه وله»، دولت آلمان در نظر دارد تا 20 پناهجوی افغان را به طور اجباری از این کشور اخراج کرده و به افغانستان بازگرداند.

گفته می‌شود درخواست پناهندگی این پناهجویان رد شده است، اما اخراج اجباری آنها انتقاد گسترده سازمان‌های حامی پناهجویان، احزاب و جریان‌های سیاسی آلمان را در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، هواپیمای حاوی این پناهجویان قرار است امروز فرودگاه «فرانکفورت» را به مقصد کابل ترک کند.

سازمان حمایت از پناهجویان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بازگرداندن این پناهجویان به افغانستان جان آنها را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که پس از تخریب سفارت آلمان در کابل بر اثر انفجار مرگباری که منجر به جان باختن و زخمی شدن بیش از 700 نفر شد، «برلین» تصمیم گرفت تا زمان بررسی دوباره وضعیت امنیتی افغانستان روند اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند.

با این حال، براساس گزارش سازمان حامی پناهجویان در آلمان هنوز وزارت خارجه این کشور نتایج بررسی وضعیت امنیتی افغانستان را ارائه نکرده ولی برلین روند اخراج گروهی پناهجویان افغان را آغاز کرده است.

این سازمان افزود اقدام دولت آلمان با وضعیت امنیتی رو به وخامت افغانستان مطابقت ندارد و از وزرای داخلی ایالت‌های این کشور خواست تا روند اخراج پناهجویان افغان را فورا متوقف سازند.

«اولا یلپکه» سیاستمدار و نماینده حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان در واکنش به این موضوع تصریح کرد، اخراج پناهجویان به مناطق جنگی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

«لوئیزه امتسبرگ» نماینده حزب سبزها در پارلمان این کشور نیز اظهار داشت: وضعیت امنیتی افغانستان در یک سال اخیر وخیم‌ شده است و دولت باید اخراج‌ پناهجویان افغان را تا زمان ارائه گزارش جدید از افغانستان متوقف کند.

گفتنی است، خلبانان خطوط هوایی در سراسر آلمان نیز با انتقاد از اخراج پناهجویان افغان بارها از پرواز هواپیمای حامل پناهجویان افغان به کابل خودداری کرده‌اند.

دولت آلمان اعلام کرده است که تاکنون 222 پرواز حاوی پناهجویان برای اخراج به کشورشان به دلیل امتناع خلبانان لغو شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا