جهان

عزم بلژیک درقطع ارتباط عربستان با مسجد جامع بروکسل

بلژیک در تلاش است تا افراطگرایی را در این کشور کنترل نماید.

 

بلژیک در تلاش است تا افراطگرایی را در این کشور کنترل نماید.

با افزایش تروریسم و افراط‌گرایی در بلژیک و از زمان حملات تروریستی به فرودگاه و مترو بروکسل در سال ۲۰۱۶، دولت، نهادهای امنیتی و یک کمیسیون پارلمانی بلژیک در تلاش هستند تا دلایل نفوذ افراط‌‌گرایی در این کشور را پیدا کنند.

به گزارش اکونومیست، اخیراً سیاستمداران بلژیکی به جای تمرکز بر مساجد کوچکی که عمدتاً محل استفاده مهاجران هستند، توجه خود را معطوف به قدیمی‌ترین و بزرگترین مسجد پایتخت کرده‌اند.

در سال ۱۹۶۷، پادشاه بلژیک به طور رسمی به همتای سعودی خود ـ ملک فیصل ـ زمینی اهدا کرد که بعدها به مسجد بزرگ و مرکز اسلامی اصلی شهر بروکسل تبدیل شد.

این مسجد جایی است که برخی دیپلمات‌ها در آن نماز می‌خوانند، افراد مسلمان می‌شوند و آموزش‌های دینی دریافت می‌کنند که از میان افرادی که در این مکان تحصیل کرده‌اند، تعدادی تبدیل به تروریست شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این مسئله سبب شده که هیئت تحقیقاتی بلژیک متشکل از طیف متنوعی از سیاستمداران این کشور به این نتیجه برسند که مسجد بزرگ بروکسل باید از نظارت و مالکیت سعودی‌ها خارج شود.

«تئو فرنکن» وزیر مهاجرت بلژیک نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد امام جماعت اصلی این مسجد را به این خاطر که سلفی است و افکار سلفی را تبلیغ می کند، از این کشور اخراج کند.

گفته می شود، از آنجایی که اکثر مسلمانان بلژیک را ترکیه و مراکشی تبارها تشکیل می‌دهند، مقامات بلژیکی درصدد هستند که از این کشورها برای نظارت بر مساجد خود استفاده کنند.

در حدود یک میلیون نفر مسلمان در بلژیک زندگی می کنند و بیش از ۳۰۰ مسجد در سراسر این کشور وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا