جهان

سود کلان شرکت‌های انگلیسی از فروش سلاح به عربستان سعودی

شرکت‌های بریتانیایی از فروش انواع سلاح و ادوات جنگی به عربستان سعودی سود سرشاری به جیب زده اند.

 

شرکت‌های بریتانیایی از فروش انواع سلاح و ادوات جنگی به عربستان سعودی سود سرشاری به جیب زده اند.

بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته توسط مؤسسه «وارچایلد انگلیس» شرکت‌های سازنده تسلیحات جنگی در این کشور از زمان حمله عربستان سعودی به یمن 6 میلیارد پوند از صادرات به این کشور درآمد کسب کرده‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، این مؤسسه اعلام کرد: تخمین سود ناشی از صادرات شرکت‌های انگلیسی به عربستان سعودی نسبت به قبل دو برابر شده است.

این بنیاد خیریه، شرکت‌های بزرگ انگلیسی نظیر «بی.اِی.ای» و «ریتون» را به کسب درآمد از کشتار کودکان بی‌گناه از طریق فروش موشک و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی متهم کرده است.

«رکوبلومه» مشاور امور حقوق بشر مؤسسه «وارچایلد» انگلیس، گفت: بریتانیا نه تنها برای فروش سلاح به عربستان سعودی ادامه می‌دهد بلکه بخش نگهداری و تعمیر پس از فروش آنها را نیز بر عهده گرفته است.

وی افزود: ما همه دوست داریم شاهد تجارت بین‌الملل سازنده باشیم اما این نوع تجارت مخرب بوده و در حال حاضر شفافیت کمی نسبت به دخالت شرکت‌های انگلیسی در تجارت سلاح به عربستان سعودی که به کشته شدن کودکان یمنی، سوری و عراقی منجر می‌شود، وجود دارد. 

شایان ذکر است، شرکت «بی.اِی.ای» و «ریتون» از جمله شرکت‌های فعال در حوزه تسلیحاتی انگلیس هستند که در نمایشگاه سلاح لندن در هفته گذشته حضور داشته و از سوی وزرای دولت و فرماندهان ارشد انگلیسی مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

این شرکت‌ها به شدت در حال توسعه حضور خود در کشورهای خاورمیانه هستند به گونه‌ای که «بی.اِی.ای» اخیراً قراردادی را به ارزش دهها میلیارد دلار برای فروش 24 فروند جت جنگنده «یورو فایتر تایفون» به قطر بسته است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا