جهان

طرح هند برای احداث مراکز آموزشی در مناطق مسلمان‌نشین

هند طرح احداث مدارس و مؤسسات آموزشی را در مناطق مسلمان‌نشینی که با کمبود امکانات مواجه هستند، در دستور کار قرار داده است.

 

هند طرح احداث مدارس و مؤسسات آموزشی را در مناطق مسلمان‌نشینی که با کمبود امکانات مواجه هستند، در دستور کار قرار داده است.

فقر آموزشی در میان اقلیت مسلمان هند باعث شده است که «مختار عباس نقوی» وزیر امور اقلیت‌های این کشور پیشنهاد تأسیس ۲۱۱ مرکز آموزشی را در نواحی مسلمان نشین بدهد.  

در همین راستا، کمیته‌ای به ریاست «افضل امان‌الله» و با حمایت مؤسسه آموزشی «مولانا آزاد» با هدف بررسی و طراحی مراکز آموزشی ایجاد شد که این کمیته گزارش خود را چندی پیش به وزیر امور اقلیت‌های هند ارائه داد. 

در این گزارش آمده است که هزینه احداث هر مدرسه ۲۰ کرور (دویست میلیون روپیه) خواهد بود و ۲۵ دانشکده در ایالت‌های مختلف برای اقلیت‌ها و پنج دانشگاه مادر در سطح ملی در زمینه‌های آموزش علوم تجربی و فن‌آوری، درمانی و علوم پزشکی، علوم کاربردی و معماری احداث می‌شود. 

انتظار می‌رود که وزیر اقلیت دولت مرکزی جلسه‌ای را در ماه آینده با هدف بررسی گزارش مذکور تشکیل دهد. 

شایاین ذکر است، آمار باسوادی مسلمانان هند در سال ۲۰۰۱، ۵۹/۱ درصد بوده که در سال ۲۰۱۱ این رقم به ۶۸/۵۳ درصد افزایش یافته است، اما این میزان نسبت به میانگین ملی این کشور بسیار پایین‌تر است و به گفته فعالان باید این تبعیض از بین برود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا