جهان

مجرم شناخته شدن رهبر سلفی هند

دادگاه عالی بمبئی «ذاکر نایک» رهبر سلفی های هند را مجرم شناخت.

 

دادگاه عالی بمبئی «ذاکر نایک» رهبر سلفی های هند را مجرم شناخت.

در پی مجرم شناختن «ذاکر نایک» توسط دادگاه عالی بمبئی، اموال وی توسط سازمان تحقیقات ملی هند ضبط شده و تابعیت این رهبر سلفی نیز لغو شد

رهبر سلفی هند یکسال پیش و به دنبال تحت تعقیب قرارگرفتن از سوی نهادهای این کشور، از هند خارج شده و به عربستان سعودی و سپس به مالزی سفر کرد.

«احمد زاهد حمیدی» معاون نخست وزیر مالزی نیز چندی پیش به دنبال زمزمه هایی در خصوص اعطای اقامت دائم مالزی به «ذاکرنایک» تائید کرد پنج سال پیش به وی اقامت دائم داده شده است .

هند از پلیس بین الملل برای دستگیری و بازگرداندن رهبر سلفی هند درخواست کمک کرده است.

«ذاکر نایک» متهم بوده است که تحت پوشش یک سازمان اسلامی، شبکه ای به نام «صلح» را راه اندازی نموده و در آن تفکرات افراطی سلفی را تبلیغ کرده و سخنرانی های تحریک آمیز وی بوجود آورنده برخی اقدامات تروریستی در هند بوده است.

پیش از این دولت هند دریافت کمک های مالی خارجی از سوی موسسات آموزشی نایک را نیز، ممنوع کرده بود. 

وزارت کشور هند همچنین تحقیقات در خصوص منابع مالی سازمان تحقیقات اسلامی و شبکه تلویزیونی صلح متعلق به «ذاکر نایک» رهبر سلفی این کشور را آغاز کرده است.

به گفته منابع امنیتی، این تحقیقات به دنبال دریافت اطلاعاتی در خصوص کمک برخی از کشورهای خارجی و بویژه عربستان سعودی به این سازمان ها آغاز شده است.

«ذاکر نایک» یکی از چهره های افراطی و رهبر سلفی های هند است که با راه اندازی شبکه تلویزیونی «صلح» و سازمانی موسوم به «مرکز تحقیقات اسلامی» فعالیت گسترده ای را برای ترویج افکار سلفی و وهابی در هند آغاز کرده است. 

گفتنی است، در چند ماه گذشته تعدادی زیادی از مردم و احزاب هند با برگزاری تجمع هایی خواستار محاکمه این رهبر سلفی به دلیل فعالیت های افراطی وی شدند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا