مرجعیت شیعه

سعادت جامعه بشری در پی فراگیری اسلامِ رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام

 

به گزارش شیعه ویوز ،  خطیب توانا و بزرگ کراچی پاکستان، جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ طالب جوهری به همراه جمعی از فضلا از کشورهای پاکستان و افغانستان در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و مورد استقبال معظم له قرار گرفتند. 

در این دیدار، مرجع عالیقدر طی بیاناتی مهم بر اهمیت و ضرورت نشر و معرفی آموزه های اهل بیت علیهم السلام و ارزش و فضیلت تحمل مشکلات و آزار در این راه تاکید کردند و فرمودند: سزاوار و بایسته است که انسان مؤمن، در راه نشر آموزه های اهل بیت علیهم السلام و دفاع از این خاندان پاک، سختی و آزار و حتی بیماری را برخود هموار سازد، چراکه «نابرده رنج، گنج میسّر نمی شود». 

معظم له افزودند: قرآن کریم می فرماید: «فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ؛ چون عزم [خود را جزم] کردی، پس بر خدا توکل کن». 

این بدان معناست که عزم و اراده، انسان را در رسیدن به خواسته هایش موفق می کند. 

آن گاه مرجع عالیقدر با اشاره به پاره ای قوانینِ منحصر به فردی که اسلام تبیین نموده است و رسول خدا صلی الله علیه وآله آن را اجرا کردند و تأثیر فراوانی در جذب مردم، به ویژه یهودیان به اسلام و مسلمان شدنشان داشت، فرمودند: 

در منابع تاریخی و رواییِ شیعیان و عامه آمده است: رسول خدا صلی الله علیه وآله در اواخر عمر شریف خود که در مدینه ی منوره بودند در یک روز سه مطلب و جمله بیان داشتند: 

1. فرمودند: «من مات وترک مالاً فلورثته؛ هرکس بمیرد و مالی از خود بر جای نهد از آنِ وارثان اوست». 

این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله بر این معنا صراحت دارد که مالیات بر ارث در حکومت اسلام وجود ندارد، قانونی که از دیرباز تا به امروز در هیچ یک از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وجود نداشته است. 

2. «من مات وترک ضیاعاً فإلیَّ وعلیَّ؛ هر کس بمیرد و خانواده ای را بر جای نهد [که حامی و سرپرستی نداشته باشد]، کار [سرپرستی] آنان با من است». 

بدین ترتیب حضرتش مسئولیت سرپرستی و اداره ی امور چنین خانواده هایی را بر عهده گرفتند. 

3. «من مات وترک دَیناً فعلیّ؛ هرکس بمیرد و وامی بر عهده داشته باشد [ادای آن] بر من است». 

این فرموده به این معناست که رسول خدا صلی الله علیه وآله و نیز رئیس حکومت اسلامی بدهی مسلمان را [و هرکس که در حکومت اسلامی زندگی می کند] و بمیرد، بر عهده می گیرد. به راستی آیا این قانون در جایی از این دنیا اجرا می شود؟ مسلماً پاسخ منفی است. 

مرجع عالیقدر در ادامه فرمودند: درباره ی این مطالبِ رسول خدا صلی الله علیه وآله که خود در دوران حکومت خویش و نیز امیرالمؤمنین علی علیه السلام در دوره ی کوتاه حکومت خود عملی کردند و نیز نتایجی که در پی داشت، امام صادق علیه السلام فرمودند: «وَمَا کَانَ سَبَبُ إِسْلامِ عَامَّةِ الْیَهُودِ إِلاّ مِنْ بَعْدِ هَذَا الْقَوْلِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَإِنَّهُمْ (أی الیهود وغیرهم) آمَنُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَعَلَی عِیَالاتِهِمْ؛(2) این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله عامل مسلمان شدن انبوهی از یهودیان شد، چراکه آنان (یهودیان و غیره) جان خود و نیز سرنوشت خانواده ی خود را از این رهگذر در امان و تأمین شده یافتند». 

معظم له تأکید کردند: سه موردی که اشاره داشتم، از قوانین اسلام است که اگر امروزه عملی و اجرا شود، جامعه ی بشری آکنده از سعادت خواهد شد، چراکه اسلام حقیقی، متجلی در اسلام رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که بسیار زیبا و جذاب است که اگر مردم آن را بشناسند، بی هیچ تردید به اسلام راغب شده و مسلمان خواهند شد. 

آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در بخشی از سخنانشان به مسئله مهم امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام اشاره نمودند و فرمودند: باید به غدیر بسیار اهمیت دهیم و با تمام توان و امکانات، آن را به جهانیان معرفی کنیم. روشن باشد که حتی از سوی پیروان تشیع، چنان که بایسته و شایسته است به غدیر اهمیت داده نشده است، از این رو برخی از وابستگان به تشیع در آن تشکیک کرده، و بسیاری از منحرفان از مسیر اهل بیت علیهم السلام آن را انکار کرده اند. به عنوان مثال «جاحظ» واقعه ی غدیر را دروغ و آن را تهی از حقیقت خوانده است. مرحوم اخوی (آیت الله شهید سید حسن شیرازی قدس سره) طی قصیده ای، ادعاهای باطل جاحظ را رد کرده، سروده است:

 

یُنکر الوغد جاحظٌ یوم خمٍّ ***وعلیه الشهود کرّ الدهورِ

«جاحظ فرومایه روز غدیر خم را منکر شده است؛ حال آن که گذشت روزگاران بر [واقعیت] این رخداد گواهی می دهد». 

معظم له در خاتمه برای میهمانان دعا کردند و توفیقات روز افزونشان را از خدای متعال مسئلت نمودند. 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

1. سوره ی آل عمران، آیه 159. 

2. اصول کافی، ج1، ص406، حدیث6.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا