مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: از هر فرصتی برای معرفی سیره ی اهل بیت علیهم السلام به جهانیان استفاده کنید

 به گزارش شیعه ویوز ، خطیب توانا حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب و جمعی از مقلدان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی از شهر تهران، در شهر مقدس قم با معظم له دیدار کردند. 

 

به گزارش شیعه ویوز ، خطیب توانا حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب و جمعی از مقلدان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی از شهر تهران، در شهر مقدس قم با معظم له دیدار کردند. 

در این دیدار مرجع عالیقدر در بیاناتی به تبیین سیره رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام پرداختند و فرمودند: از میان تمام معصومین علیهم السلام تنها رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام حکومت کردند. منابع تاریخی، حتی منابع تاریخی مخالفان و کفار سیره ی درخشان حکومتی آن دو بزرگوار را ثبت کرده اند؛ سیره و روشی که در آزاد ترین، مرفه ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان امروز همانندی ندارد. 

مرجع عالیقدر افزودند: سرورمان حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله و مولایمان امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام حکومت و دولت خود را بر پایه ی اخلاق استوار کرده و این خصلت را اصل و اساس حکومت خود قرار دادند. به عنوان مثال، در حکومت امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام جنگ های جمل، صفین و پس از آن جنگ خوارج بر ایشان تحمیل شد. امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام در جنگ خوارج خطبه ای ایراد کردند که پس از نماز صبح آغاز شد و تا نیم روز (ظهر) ادامه یافت. تأسف برانگیز این است که حتی یک سطر از آن خطبه به دست ما نرسیده است، چراکه آنچه از اهل بیت علیهم السلام به ما نرسیده به دست دشمنان آن خاندان سوزانده شده است که منابع حدیثی، روایی و سخنان آن بزرگواران از آن جمله است. 

بسیاری از خوارج که در آن روز سخنان امام علیه السلام را می شنیدند تحت تأثیر آن قرار گرفتند و از مقصود خود و جنگ صرف نظر کردند، اما همچنان بر دشمنی خود با امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام پافشاری و اصرار داشتند، از جمله عبدالرحمن بن ملجم مرادی. با این حال، امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام با آنان برخوردی نداشته و حقوقشان را از بیت المال قطع نکردند. 

مرجع عالیقدر سپس در مقام رفتار شگرف امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام با معارضان و مخالفان فرمودند: روزی امیرمؤمنان علیه السلام در جمع اصحاب خود نشسته بودند و آنان را وعظ می کردند که یکی از خوارج گفت: خدایش بکشد، چه کافر پر دانشی است! 

اصحاب امام علیه السلام برخاستند تا او را بکشند، اما آن حضرت فرمودند: آرام گیرید، پاسخ دشنامی به دشنام است یا درگذشتن از گناه. 

آیا چنین تعامل و رفتاری از رئیس دولتی حتی در آزادترین کشورها دیده شده یا می شود؟ این رفتار در حالی بود که امام علیه السلام در آن روز بر گستره ای حکومت می کردند که بر پایه ی تقسیمات جغرافیایی سیاسی امروز، شامل پنجاه کشور می شد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در ادامه تأکید فرمودند: جوانان باید از این مسائل آگاه شوند تا اسلام حقیقی را نیک بشناسند و دیگران در هر سطحی که هستند نیز باید با این حقیقت آشنا شوند. ما هم باید اسلام محمدی و اسلام علوی با همه ی ویژگی هایش را به غیر مسلمانان بشناسانیم، زیرا همگی در این زمینه مسئول هستیم، چون در حدیث شریف رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده است که فرموده اند: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته؛ همگی تان سرپرستانید و همگی نسبت به زیردستان، مسئولید». 

رسول خدا صلی الله علیه وآله پس از بعثت 23 سال زندگی کردند؛ سیزده سال در مکه و ده سال در مدینه. آن حضرت در دوران حضور در مکه فقط به تبلیغ می پرداختند و در این دوران سیزده ساله تنها حدود دویست نفر مسلمان شدند که در میان آنان منافقانی وجود داشتند. زمانی که آن حضرت وارد مدینه شدند بسیاری از مردم به اسلام گرویدند؛ به ویژه در سال آخر عمر شریف و مبارک آن حضرت گرایش به اسلام بسیار شد تا آن جا که هیئت های نمایندگی قبائل خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسیدند تا مبانی اسلام را دریافته، مسلمان شوند و خود رسولانی باشند برای قوم خود. در این سال که «عام الوفود؛ سال هیئت های نمایندگی» خوانده شد، هر روز دویست تن مسلمان می شدند. 

معظم له در ادامه فرمودند: دلیل این حرکت مردم به سوی مسلمانی دو چیز بود: 

1. رسول خدا صلی الله علیه وآله از خودکامگی و استبداد مشرکان مکه در رنج و تنگنا بودند، اما در مدینه اوضاع به گونه ای دیگر بود، چراکه در مدینه آزاد بودند. 

2. در زمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در مکه بودند نمی توانستند والایی ها و زیبایی های اسلام را برای مردم و مشرکان بیان کنند، اما در مدینه این کار را انجام می دادند. 

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در پایان سخنان خود تأکید کردند: امروز در بسیاری از کشورهای جهان آزادی وجود دارد، ولی یک مطلب باید مدّنظر قرار گیرد که نیاز جامعه است و آن تبلیغ می باشد، به ویژه در کشورها و مناطقی که عامّه در آن

زندگی می کنند. اگر اینان و حتی غیر مسلمانان و کافران زیبایی ها و والایی های اسلام را ببینند و بشناسند حتماً دگرگون شده، به سوی نور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هدایت خواهند شد

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا