مرجعیت شیعه

13 ذی الحجة سالروز ارتحال رهبر انقلاب 1920 عراق

   13 ماه ذی الحجه یکصد و دومین سالروز ارتحال «آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی» قدس سره می باشد.

 

13 ماه ذی الحجه یکصد و دومین سالروز ارتحال «آیت اله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی» قدس سره می باشد.

«آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی» قدس سره (دایی پدری آیت الله العظمی شیرازی مدظله) صد و دو سال پیش در چنین روز دار فانی را وداع گفت.

این شخصیت بزرگ که در زمان خود مرجعیت جهان تشیع را پس از «سید محمدکاظم طباطبایی یزدی» صاحب عروة الوثقی، و در زمانی بسیار بحرانی بر عهده گرفت، خدمات شایانی به جهان تشیع نمود که از مهمترین آنها نجات کشور عراق از تسلط استعمار انگلیس است که به انقلاب 1920 معروف شد.

«آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی» قدس سره، با صدور فتوایی کوتاه، ولی عمیق و نافذ توانست با ایجاد اتحاد در بین مردم عراق، دست استعمار انگلیس را از این کشور کوتاه کند.

این مرجع مجاهد، پس از عمری مبارزه در 13 ماه ذی الحجه سال 1338 به مرگی مشکوک دار فانی را وداع گفت و در صحن مطهر حرم «امام حسین علیه السلام» در شهر مقدس کربلا به خاک سپرده شد.

مرجعیت شیعه آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نیز با یاد نمودن از این مرجع بزرگ به عنوان عالم مجاهد، می فرمایند: این عالم مجاهد، علاوه بر رهبری مردم عراق در مقابله با استعمار انگلیس، همواره بر تهذیب و تزکیه نفس خویش همت می گماشتند و با اخلاق عملی خود، مردم را به تقوای الهی دعوت می کردند و حقیقتاً ایشان الگوی مناسبی برای اهل علم می باشند»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا