مرجعیت شیعه

28 شعبان سالروز وفات «آیت الله العظمی سید میرزا مهدی شیرازی» قدس سره پدر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی

28شعبان، مصادف است با سالروز وفات «آیت الله العظمی سید میرزا مهدی شیرازی» قدس سره از زعما و مراجع بزرگ جهان تشیع و پدر مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق شیرازی»مدظله.

آن فقید سعید در سال 1304 هـ. ق، در شهر مقدس کربلا چشم به جهان گشود و در کودکی پدر بزرگوارش مرحوم «سید میرزا حبیب اللّه شیرازی» را از دست داد و تحت سرپرستی مادر و برادر ارشد خود قرار گرفت.

این مرجع بزرگ، ادبیات و مراحل اوّلیه علوم دینی را در حوزه علمیه کربلا گذراند و سپس برای مدتی طولانی به شهر مقدس کاظمین و سامرا عزیمت نموده و پس از اندکی توقف در شهر مقدس کربلا به شهر مقدس نجف هجرت کرد و پس از نزدیک به ۲۰ سال به کربلا بازگشته و تا آخر عمر خود در این شهر مقدس ماند.

ایشان نزد علما و مراجع بزرگواری همانند: شیخ محمد تقی شیرازی، میرزا علی آقا شیرازی، حاج آقا رضا همدانی صاحب «مصباح الفقیه»، سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب «عروة الوثقی»، آخوند خراسانی صاحب «کفایة الاصول» و چندین استاد دیگر تلمذ نموده و همچنین به همراه عده ای از علمای بزرگ آن زمان از جمله سید محمد هادی میلانی، حاج شیخ محمدرضا اصفهانی، سید زین العابدین کاشانی، شیخ کاظم شیرازی در بحث های علمی مرجع بزرگوار «آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی»قدس سره حضور داشتند.

 مرجعیت این مرجع بزرگ شیعه در سال‌های 1365و1366 هـ. ق، پس از ارتحال آیات عظام «سید ابوالحسن اصفهانی» و «حاج آقا حسین قمی» اوج گرفت و پس از اندک زمانی رو به گسترش نهاد تا جایی که از ایشان پس از «آیت الله العظمی سید حسین بروجردی»قدس سره، به عنوان مرجع عام یاد می شود.

گفتنی است، آن مرجع بزرگ در نهضت‌های اجتماعی ـ سیاسی بسیاری از جمله، انقلاب معروف 1920 در عراق، اقدام «آیت الله العظمی قمی» که برای بازگرداندن امور دینی به جای قانونی اش به ایران مسافرت کردند؛ صدور فتوا بر ضد کمونیست ها که در آن سال‌ها به دنبال آتش افروزی در عراق بودند نقش بزرگی‌را ایفا کردند.

این مرجع بزرگ شیعه همچنین جشن میلاد امیرمومنان علی علیه السلام را با هدف مبارزه با کفر و الحاد در شهر مقدس کربلا پایه گذاری نمودند که پس از آن در شهر مقدس نجف، حله، بغداد، سامرا و سایر شهرهای عراق مرسوم گشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا