مرجعیت شیعهموسسات جهانی شیعه

بررسی «اصلاح نظام انتخاباتی در عراق» از سوی مرکز آدم

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها با حضور جمعی از نخبگان و متخصصان حقوقی، شماری از فعالان در زمینه های مدنی و همچنین جمعی از دانشگاهیان و اصحاب رسانه موضوع «اصلاح نظام انتخاباتی در عراق» را مورد بررسی قرار داد.

 

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها با حضور جمعی از نخبگان و متخصصان حقوقی، شماری از فعالان در زمینه های مدنی و همچنین جمعی از دانشگاهیان و اصحاب رسانه موضوع «اصلاح نظام انتخاباتی در عراق» را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، مدیریت این جلسه را دکتر نبیل مهدی کاظم، استاد آموزشی دانشگاه کوفه بر عهده داشت. وی طی سخنانی اظهار داشت: دمکراسی بر پایه انتخابات استوار است و مفهوم آن این است که ملت خود تصمیم می گیرد و خود حکومت می کند، اما تصمیم گیری به وسیله ملت راه و روش هایی دارد که چگونگی آن را انتخابات مشخص می کند. 

وی ادامه دلد: اگر در کار ایجاد نظام انتخاباتی کارشکنی صورت گیرد، این نظامِ تدوین شده ناعادلانه خواهد بود که به ایجاد فاصله بین حاکمیت و ملت می انجامد و چنین انتخاباتی نشان دهنده اراده تمام لایه های اجتماعی نخواهد بود.

سپس حجت الاسلام شیخ مرتضی معاش، سرپرست موسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبأ طی سخنانی اظهار داشت: موفقیت نظام انتخاباتی وابسته به تعدد احزاب است، از این رو نمی توان بین تعدد احزاب و نظام دمکراسی تفاوت قائل شد، لذا وجود هر نوع فراکسیون یا نمایندگانی مستقل با رهاوردهای نظام سیاسیِ موفق مغایرت و تعارض دارد.

وی ادامه داد: بهترین نظام های دمکراتیک جهان با مشکلاتی چون «بریگزیت بریتانیا» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و نظام ها و سازمان های ملی در اروپا و انتخابات ملی روبرو هستند؛ انتخاباتی که از اراده مخالفان نظام سیاسی حکایت و تحت تأثیر آن قرار دارد.

حجت الاسلام معاش افزود: حال یک پرسش مطرح است و آن اینکه آیا خواهان یک نظام سیاسیِ قوی و مقتدر هستیم یا اینکه انتخاباتی سالم می خواهیم؟

وی تاکید کرد: اگر خواهان نظام انتخاباتی بسیار قوی هستیم، نه به افراد مستقل، بلکه به احزاب نیاز داریم، زیرا فرد و نماینده مستقل نه نماینده ملت، بلکه نمایند خود است. از طرفی در عراق احزاب حقیقی و به تمام معنای کلمه وجود ندارد، بلکه آنچه وجود دارد تشکل های گروهیِ سلطه جویی هستند که در پی ایجاد ساختار نظام سیاسیِ سالم نیستند.

حجت الاسلام معاش در تکمیل سخنان خود گفت: اشکال و ایراد در انتخابات و قوانین انتخابات نیست، بلکه مشکل در مؤسسه ها و نهادهایی است که عملیات سیاسی را اداره و کنترل می کنند، مانند: کمیساریای انتخابات، قوه قضائیه و مؤسسه پارلمان محور که بر تفکیک قوا اصرار دارند.

وی در پایان اضافه کرد: باید میان نمایندگان پارلمان و نمایندگان شورای استان ها تفاوت قائل شویم، چراکه پارلمان غالباً وظیفه قانونگذاری دارد، ولی شورای استان ها جنبه نظارتی و خدماتی، زیرا مجلس شورا نماد سیادت امت و شورای استان ها نشانگر سیادت ملت است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا