مرجعیت شیعه

بیانیه آیت الله العظمی شیرازی به مناسبت اربعین مقدس حسینی 1440 هجری

در آستانه فرا رسیدن اربعین مقدس حسینی مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله بیانیه مبسوطی صادر فرمودند. 

 

در آستانه فرا رسیدن اربعین مقدس حسینی مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله بیانیه مبسوطی صادر فرمودند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، این بیانه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم. 

الحمد لله رب العالمین و صلوات الله التامات علی سادات الخلق أجمعین ( محمد) المصطفی و عترته الطاهرین أمیرالمؤمنین و سیدة النساء فاطمة الزهراء و السبطین الحسن و الحسین و التسعة المعصومین من ذریة الحسین لاسیما بقیة الله فی الأرضین الحجة بن الحسن المهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ).

در روایت صحیحه آمده است که امام صادق علیه السلام در حال سجده زائران امام حسین علیه السلام را دعا کرده و به درگاه خدای منان عرض می کردند: بارخدایا… من، برادرانم و زائران قبر پدرم امام حسین علیه السلام را بیامرز؛ کسانی که برای خوبی به ما و پاداش هایی که به خاطر برقراری ارتباط با ما نزد تو است و به خاطر مسرور ساختن پیامبرت محمد صلی الله علیه و آله و اجابت دستور ما و خشمگین ساختن دشمن ما و رضایت تو مالشان را خرج کرده، به طرف قبر او حرکت کردند. به همین جهت از جانب ما آنان را با رضایتت پاداش ده، در شب و روز آنان را حفظ کن و هنگامی که آنان نزد زن و فرزند خود نیستند، تو خود جانشین آنان در میان خانواده هایشان باش و از آنان حفاظت نما و شر هر گردنکش مخالف حق و هر مخلوق قوی یا ضعیف و هر شیطان انسی و جنی را از سر آنان کم کن و به خاطر غربت از وطن هایشان و برگزیدن ما بر فرزندان و خانواده و نزدیکان خود، بهتر از آنچه آرزو دارند، به آنان عطا فرما. خداوند! همانا دشمنان ما به خاطر این عمل یر انها عیب می گزارند ولی عیب گزاری و ازار دشمنان نتوانسته است مانع اقبال آن ها به ما شود و با وجود مخالفت دشمنان این عمل را انجام می دهند. پس به این چهره هایی که آفتاب آن را تغییر داده رحم نما و به این رخساره هایی که بر قبر امام حسین گذاشته می شود و به این چشمانی که به خاطر ما گریان شده و به این دل هایی که برای ما بی طاقت شده و برای ما سوخته و به این فریادهایی که برای ما کشیده می شود، رحم کن . خداوندا! این جان ها و این بدن ها را به تو سپردم تا در روز تشنگی آن ها را از حوض کوثر سیراب نمایی. (کامل الزیارات، ص228).

با تأسی به امام صادق علیه السلام دست دعا و نیاز به درگاه حضرت باری تعالی فراز کرده، عرضه می دارم: خدایا! تو را پیوسته و همیشه و بسیار بر این نعمت بزرگ شاکر و سپاسگزارم؛ هرچند در انجام آن ناتوانم. 

خدایا! ده ها میلیون انسان را امسال و در سال های گذشته از این نعمت بزرگ، یعنی زیارت مقدس اربعین حسینی برخوردار کردی و این شکر بی انتهای تو را می طلبد، چرا که در روایات متواتر از رسول خدا صلی الله علیه وآله و عترت پاک آن حضرت _ که همسنگ قرآن هستند_ برتر و برتر از ده ها و ده ها حج مقبول و عمره مقبول خوانده شده است. 

پس این سعادت و شرف و کرامت دنیا و آخرت گوارای زائران وکسانی باد که هرگونه خدمتی را تقدیم زائران آن حضرت کرده و نیازهای آنان را بی دریغ تامین یا فراهم می کنند آنان بدانند که پاداش شان از پاداش زائران گرامی و ارجمند نزد خداوند کمتر نیست. 

اما کسانی که امسال موفق به حضور در زیارت با عظمت اربعین و خدمت به زائران حضرتش نشده اند از خدای منان بخواهند که آنان را با نیت های پاکی که دارند و شوق و شور و محبتی که برای حضور در مراسم مقدس اربعین و خدمت به زائران امام حسین علیه السلام دارند در اجر و پاداش آنان شریک گرداند. چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «من احب عمل قوم اشرک فی عملهم؛ هرکس کار قومی را دوست بدارد، در عمل آنان شریک خواهد شد.» (مستدرک الوسائل، ج12، ح13648). 

زیارت امام حسین علیه السلام در تمام روز های سال به ویژه در مناسبت مقدس اربعین از خصوصیات امام حسین علیه السلام است. چرا که علی رغم مستحب بودن، حتی در حال وجود ترس و ضرر و خطر شکنجه و کشته شدن و جز آن جایز و از فضیلت بزرگی برخوردار است. 

در روزگار حاکمیت بنی امیه وبنی عباس زائران مظلوم آن حضرت با انواع خطر ها و شکنجه ها و سرکوب و بریده شدن دست و پا و کشیدن میل داغ به چشم شان و کشته شدن روبه رو بودند، با این حال امامان معصوم علیهم السلام که همسنگ و معادل قرآن بودند زیارت امام حسین علیه السلام را تشویق و ترغیب می کردند و چنانکه روایات متواتر صراحت دارند آن بزرگان به مردم فرمان می دادند که همه ساله، هر ماهه، هر هفته و همه روزه به زیارت امام حسین علیه السلام بروند.

از این رو، درگذر زمان در هر فرصتی که مردم می یافتند و حاکمان ستمگر را سرگرم امور داخلی و خارجی خود می دیدند و در کل هر زمانی که حاکمان از کربلای معلی و از زائران مظلوم آن غافل می شدند، دوستان آن حضرت به طور انبوه و هزاران هزار به قصد زیارت رو به سوی این سرزمین می نهادند. برخی از این زائران بر قبر مطهر آن حضرت اتاقکی می ساختند و برخی نیز پیرامون آن اتاقک ، خانه و محل استراحتی برای زائران آن حضرت احداث می کردند. در نتییجه سرزمین کربلا به صورت شهری هر چند کوچک در می آمد و بسیار می شد مردم از داخل و خارج عراق به قصد زیارت عازم آنجا می شدند. 

اما اوضاع به این منوال باقی نمی ماند و کارگزاران و حاکمان اموی و عباسی و دیگر ستمکاران و سرکشان دست به کار شده، آنجا را تخریب و شهر مقدس کربلا را ویران می کردند و زائران آواره و فراری می شدند. یا به بند در زندان و سیاه چال گرفتار می آمدند یا دست و پای آنان قطع می شد و به دردناک ترین وجه کشته می شدند.

این روند در سال ها و قرن های متعددی تکرار می شد.

از جمله این موارد مطلبی است که تاریخ درباره رفتار متوکل عباسی با سرزمین کربلا ثبت کرده است، که او ، بغا سردار بزرگ را (برای برخورد با زائران و مجاوران کربلا) فرستاد. بغا نیز حدود سیصد هزار نفر را کشت و آثار قبر امام حسین علیه السلام و خانه های اطراف آن را نابود کرد و از بین برد. (سیر اعلام النبلاء، ج12، ص35).

و مانند این موضوع موارد فراوان و بسیاری وجود دارد.

در اواخر قرن گذشته ظلمها به شمار بسیاری رسید و با زره پوش و هواپیماهای جنگی ده ها هزار تن از زائران پیاده حضرت سیدالشهدا علیه السلام را کشتند، اما زائران با پیش گامی ملت مومن و مقاوم عراق با راهپیمایی شجاعانه و پیروزمندانه زیارت اربعین را همیشه و پیوسته برگزار کردند و ده ها میلیون مرد و زن و پیر و جوان و خرد و کلان از هر طبقه، علما و دانشگاهیان و کارمندان و تاجران و کاسبان و کارگران با الهام گرفتن صفت ابا و مقاومت و ثابت قدمی از حضرت سیدالشهدا علیه السلام بانگ (لبیک یا حسین ، لبیک یا حسین) برآوردند و زیر پرچم برافراشته امام حسین علیه السلام یکصدا و همراه و متحد گرد آمده اند؛ چرا که امام حسین علیه السلام عامل وحدت ما و رمز اتحاد جامعه بشریت است.

پیش از یک قرن و در گرماگرم و اوج قیام پیروزمندانه ملت عراق در سال 1920 میلادی استعمار کینه توز انگلیس با سپاهی خونریز و اسلحه هایی مرگبار و توپ و خمپاره و بمب از پس دریاها بر ملت مظلوم و بی دفاع عراق یورش برد اما این ملت عزتمند و مقاوم سستی نورزید و همراه با تمام نفرات و عشایر غیور خود که دژهای حامی اسلام بودند به پیشگامی علما و مراجع بزرگوار و سر به فرمان روحانی مجاهد و رهبر انقلاب دفاعی شیعیان عراق، مرحوم آیت الله العظمی میرزا شیخ محمد تقی شیرازی _قدس سره_ قیام کردند و در آستانه اربعین مقدس حسینی پیاده عازم کربلای معلی و زیارت قبر مقدس امام حسین علیه السلام شدند و در آن جنگ ظالمانه هزاران هزار تن از آنان در خون غلتیدند و شهید شدند.

آنچه مسلم است این که تاریخ بشری از دیرباز تا به امروز به یاد نمی آورد که شاهد تجمع سالیانه ده ها میلیونی ای با تمام گرایش های ملی، قومی، نژادی، دینی و مذهبی مانند حضور همه جانبه پیروان تمام ادیان و مذاهب و گرایش ها در مناسبت و شعیره مقدس اربعین حسینی بوده باشد. 

علی رغم پیوستگی ستم هایی که از داخل و خارج روا داشته شده است، این شکوه و عظمت وعده الهی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله بیان داشته و در جان تاریخ نشاندند، آنجا که فرمودند: «… و برای این (سرزمین) طف پرچمی برخواهند افراشت که با گذشت شب ها و روزها استوار می ماند و پیشوایان و رهبران کفر و پیروان گمراهی برای سرنگون کردن و نابودی آن می کوشند ولی پیوسته تر، آشکار تر و عیان تر خواهد شد و برتری خواهد گرفت.» (کامل الزیارات، ص444).

این جانب بنا به مسئولیت شرعی خود از همگان که به یاری امام حسین علیه السلام شتافتند و از هیچ گونه ارائه کمک و یاری ای دریغ نکردند، تشکر می کنم.

1. ابتداءا از زائران ارجمند و عزیزی که هر کدام با توجه به شرایط خود خستگی راه و ناهمواری سفر را بر خود هموار کردند و هر یک به اندازه سختی و مشقتی که متحمل شده اند، اجر و پاداش دارند و مشمول دعای حضرت رسول خدا، حضرت فاطمه زهرا و امامان معصوم علیهمالصلاة و السلام هستند.

2. و بالخصوص زائران پیاده ای که از بهره بیشتری در این مسیر برخوردار شده و به نسبت سختی و رنج هایی که در این راه دیده وتحمل کرده اند اجر خواهند داشت و این زیارت و پاداش آن گوارایشان باد.

3. و آنانی که اموال گرانبها و نفیس و وسایل ضروری زندگی خود مانند: خانه، خودرو، مغازه و کارگاه خود را که زندگی و معاش خود را از این طریق تامین می کردند بی دریغ در راه فراهم آوردن امکانات رفاهی و نیازهای زائران تقدیم کردند تا زائران با آرامش خاطر و شکوه فراوان مراسم زیارت اربعین را برگزار کنند.

4. و همچنین اصحاب رسانه های جهانی که به طور شبانه روزی و بدون وقفه و احساس خستگی برای گزارش واقعیت های آموزنده و کارهای بزرگ و منظره های بی نظیر و نادر و انتقال آن به جهانیان کوشیدند و فعالیت کردند تا به جهانیان بیاموزند که چگونه از این فضای معنوی و انسانی والا الهام بگیرند.

5. و دیگر قشر بایسته قدردانی روحانیان و اهل علم هستند؛ طبقه ای که با راه اندازی بعثه های دینی آماده شده اند تا به پرسش های اعتقادی واحکام شرعی پاسخ دهند و شیوه های اخلاقی و رفتاری اهل بیت علیهم السلام را بیان کنند و در نهایت زائران از فرهنگ قرآن که در آموزه های رسول خدا و اهل بیت علیهم الصلاة و السلام بیان شده است بیشتر و بیشتر بهره مند شده و سالم و برخوردار به خانه و کاشانه خویش باز گردند.

6. و به منظور تشکر و قدردانی از فعالیت در این عرصه از همه کسانی که با تمام توان و امکانات و به صورت شبانه روزی با همکاری و یاری خود انواع وسایل امنیت، نظم، رفاه، آرامش و اسباب استراحت و راحتی شرکت کنندگان در این زیارت بزرگ را فراهم آورده اند، تشکر می کنم.

همچنین از افراد صاحب نفوذ در کشورهای اسلامی و کشورهای غیر اسلامی می خواهم در فراهم آوردن وسایل راحتی زائران، مانند: صدور گذرنامه، ویزا و جز آن کوتاهی نکنند، مبادا در صف کسانی قرار گیرند _که خدای ناکرده _ در یاری امام حسین علیه السلام کوتاهی کرده اند و به این جهت مشمول نفرین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشند و در دنیا و آخرت در شمار شرمساران قرار گیرند. 

و در پایان تاکید کنم بر والاترین اهداف نهضت مقدس و درخشان و فداکاری های بی مانند حضرت سیدالشهدا علیه السلام که تاریخ بشری همانند آن را سراغ ندارد ؛ همان چیزی که خود بیان داشته و فرمودند: (ارید ان اسیر بسیره جدی وابی علی بن ابی طالب؛ می خواهم راه جدم و پدرم علی بن ابی طالب را بپیمایم). (بحارالانوار، ج44، ص329). 

کسی که تاریخ ده ساله حکومت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در مدینه و تاریخ حکومت حدود پنج ساله امیرالمؤمنین علیه السلام که نیمی از دنیا را تحت حکومت خود داشتند ببیند به روشنی و بی هیچ ابهامی در می یابد که سیره حکومتی و رفتاری آن دور بزرگوار از آغاز تاریخ تا به امروز بی مانند بوده و هست. 

در حکومت آن دو بزرگوار حتی یک فقیر که بر فقر خود باقی بماند وجود نداشت؛

یک نفر که جرم سیاسی اعدام شود وجود نداشت؛ 

یک نفر که به جرم سیاسی زندان برود وجود نداشت؛

یک نفر که به جهت بدهی به زندان برود وجود نداشت؛ 

فروش زمین از طرف دولت وجود نداشت ؛

زیرا اصل و قاعده این بود که (فان الارض لله و لمن عمرها؛ زمین از آن خداست و کسی که آن را آباد کند). (کافی، ج5، ص279، ح2). 

و وجود نداشت ….. و وجود نداشت ….. و جود نداشت و ….

حکومت جهانی سرور و مولایمان حضرت بقیة الله مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف حکومت دیگری است مانند حکومت رسول خدا صلی الله علیه و آله و حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام.

در روایات شریفه آمده است: (انه یسیر بسیرة جده رسول الله و یسیر بسیرة جده امیرالمؤمنین صوات الله علیهما؛ او به سیره جدش رسول خدا و به سیره جدش امیرالمومنین صلوات الله علیهما عمل می کند. (کافی، ج1، ص411، ح4؛ تهذیب الاحکام، ج6، ص154، ح1؛ ارشاد شیخ مفید، ج2، ص382). 

بنابر این باید رژیم ها و حکومت ها و سازمان های جهانی، خصوصاً حکومت های اسلامی شیوه حکومتداری و سیره والای انسانی را از حکومت داری رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاموزند تا همگان ، ملت ها و حکومت ها در تمام عرصه ها و صحنه ها، زندگی بهتر و برتری داشته و از بهترین های دنیا برخوردار باشد.

و در نتیجه نه گرسنگی، نه ستمکاری، نه محرومیت و نه … و نه… 

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و عترته الطیبین الطاهرین.

شهر مقدس قم

16 صفرالاحزان 1440 ق

صادق شیرازی

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا