مرجعیت شیعه

دیدار خطیبان و ائمه مساجد افغانستان با مرجعیت شیعه

جمعی از مسئولان و اعضای کمیته شورای ائمه مساجد و خطیبان شیعه و جمعی از شخصیت های حوزوی کشور افغانستان در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله دیدار کردند.

 

جمعی از مسئولان و اعضای کمیته شورای ائمه مساجد و خطیبان شیعه و جمعی از شخصیت های حوزوی کشور افغانستان در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله دیدار کردند.

در این دیدار، سخنگوی کمیته شورای ائمه مساجد شیعه گزارشی از رنج و محنتی که ملت افغانستان از اقدامات لجام گسیخته، تنگناها و اقدامات تروریستی سنی های تندرو با آن رو برو هستند، ارائه نمود.

وی در ادامه از وضعیت نابسامان شیعیان در افغانستان و نسل کشی هایی که با آن روبرو هستند و همچنین کشتارهای دسته جمعی خونینی که سنی های تندروی طالبان، داعش و امثال آنان بر ایشان روا داشته و مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که با آن دست به گریبان هستند برای معظم له شرح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شیرازی، معظم له پس از شنیدن این گزارش گفتند: من از حوادث اسفبار و رنج آلود و تلخی که در افغانستان و بر مردم آن روا داشته می شود سخت ناراحت هستم و امیدوارم خدای منان به زودی زود مردم افغانستان را از این درد و رنج و تلخ کامی ها برهاند.

ایشان ادامه دادند: مسلّم این است که دنیا با سرعتی چشمگیر در حال تغییر بوده و نه تنها در افغانستان،  بلکه در عراق، خاورمیانه، اروپا و جای جای این جهان وضعیت به همین شکل است، در حالی که در زمان های گذشته تغییرات جهانی زمانی یکصد ساله را می طلبید و سپری شدن این برهه زمانی برای ایجاد تحول و تغییر لازم بود.

معظم له به عنوان مثال به واقعه جانسوز عاشورا اشاره نموده و افزودند: امام حسین علیه السلام و خاندان و یاران پاک ایشان همگی به بدترین وجه به شهادت رسیدند و عده ای از مردم پس از گذشت پنجاه سال از حوادث خونین کربلا و رخدادهای آن با خبر شدند.

سپس ایشان در تبیین موضوع فرمودند: حوادثی که امروزه شاهد آنیم به علت عدم کفایت کسانی است که جهان را اداره می کنند و نیز از جمله آن عوامل، کاستی ها و به ویژه منازعاتی است که در کشورهای اسلامی بر جامعه حاکم بوده و جریان دارد و این در حالی است که خدای متعال در در آیه 46 سوره انفال مسلمانان را از نزاع منع فرموده است.

معظم افزودند: اما امروزه شرایط به گونه دیگری است و طی چند دهه آینده جهان تحول و تغییر شگرف و فراوانی خواهد یافت. با اینکه مشکلات و حوادث فراوانی شیعیان به ویژه در افغانستان و عراق و سایر کشورها را فراگرفته که مایه تأسف است، اما آینده ای درخشان و شکوفا و روشن برای شیعیان سراسر جهان در پیش روست.

ایشان با اشاره به برنامه و طرح هایی که از سوی غیرمسلمانان و گمراهان در جهانِ امروز تدارک دیده می شود، فرمودند: مسیحیان و وهابی ها در تدارک تهیه نیرو و افراد هستند و هزاران جوان را جذب کرده، تحت آموزش قرار داده اند که در پنجاه سال آینده برای آن ها و اهدافشان تبلیغ نمایند و برای این طرح و اجرایی و عملیاتی کردن آن میلیون ها دلار بودجه معین کرده اند.

 

مرجعیت شیعه سپس میهمانان خود را خطاب قرار داده و گفتند: شما در افغانستان باید نسبت به نسل آینده یعنی جوانان پسر و دختر این سرزمین توجه داشته باشید و بدانید که اینان در آینده در افغانستان و دیگر کشورها مبلغانِ تشیع خواهند بود. بدانید که جوانان افغانستان و دیگر کشورها ظرفیت و توانایی فعالیت و حضور در این عرصه را دارند، اما باید توانمندی و شایستگی آنان در این زمینه را به فعلیت درآورد، لذا باید به آنان توجه داشته باشید و به یاریشان بشتابید.

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیرازی تأکید کردند: پرداختن به این امر و مسئولیت به دو مقوله مهم نیاز دارد که قرآن کریم به آن اشاره نموده، زیرا برای کسی که می خواهد به این مهم بپردازد سختی های پیش آمد خواهد نمود.آنچه قرآن کریم به ما درستور داده، صبر و نادیده گرفتن مسائل منفی است و لازم است که شما به دو مقوله یادشده اهتمام بورزید و هماره به آن پایبند باشید. 

ایشان در پایان سخنان خود فرمودند: من همیشه برای شیعیان جهان و شیعیان افغانستان دعا می کنم و امیدوارم شیعیان جهان به ویژه شیعیان افغانستان پیوسته هشیار و آگاه بوده و نتایج مورد نظر بهتر و مفیدتر و بیشتر باشد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا