مرجعیت شیعه

بررسی سیاست های کاهش فقر در عراق در مرکز الفرات در شهر مقدس کربلا

مرکز مطالعات استراتژیک الفرات، همایش ماهیانه خود را تحت عنوان «سیاست های کاهش فقر در عراق؛ موانع گذشته و موانع فعلی» برگزار کرد. 

 

مرکز مطالعات استراتژیک الفرات، همایش ماهیانه خود را تحت عنوان «سیاست های کاهش فقر در عراق؛ موانع گذشته و موانع فعلی» برگزار کرد. 

در این همایش که در مرکز فرهنگی-رسانه ای النبأ در کربلای معلی برگزار شد، شماری از شخصیت های دانشگاهی، حقوقدانان، اصحاب رسانه و هیئتی به نمایندگی از دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق شیرازی مدظله حضور داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر، دکتر حیدر حسین آل طعمه، پژوهشگر مرکز الفرات در این همایش طی سخنانی گفت: یکی از برجسته ترین مسائل روزِ مرتبط با اقتصاد عراق یعنی پدیده فقر است؛ پدیده ای که می کوشد بر سیاست های دولتی انگشت بگذارد، چراکه عراق با سایر کشورهای توسعه یافته متفاوت بوده ثروت های کلانی مانند نفت را در دست دارد. 

وی افزود: از آن جا که طبیعت نظام اقتصادی بر مدیریت دولتی استوار است، حکومت وظیفه دارد که ثروت کشور را به طور مساوی در اختیار تمام افراد ملت قرار دهد؛ بنابراین عامل نخستین و حقیقیِ رشد فقر در کشور، حکومت است. 

وی ادامه داد، از این جهت امروزه توجه ها بر ارزش گذاری و بررسی سیاست های دولتی در حل مشکل «پدیده فقر»آنگونه که دولتمردان می گویند، متمرکز شده است. 

پس از دکتر آل طعمه، حجت الاسلام شیخ ناصر الاسدی به نمایندگی از دفتر مرجعیت شیعه در کربلای معلی، ضمن سخنانی گفت:

 اسلام دین کامل است و برای هر مسأله و پدیده ای خدای متعال حکمی مقرر فرموده است.از جمله احکامی که به مقوله فقر پرداخته و راه حلی برای آن مقرر داشته، این آموزه رسول خدا صلی الله علیه وآله است که فرموده اند: «زمین از آن خداست و از آن کسی است که آن را آباد کند».

وی ادامه داد: بر اساس این آموزه زمین دو مالک دارد [خدا و کسی که آن را آباد کند]، اما چنین چیزی در روزگار ما صورت خارجی ندارد و زمین در اختیار حکومت است و هیچ کس حق ندارد و مجاز نیست که از آن بهره ببرد. 

سپس حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی شیرازی (فرزند مرجع راحل آیت الله العظمی سید محمد شیرازی قدس سره) ضمن سخنانی اظهار داشت: به نظر می رسد که اساس مشکلِ فقر و مشکلات دیگر در «شکست اقتصادی» و «استبداد اقتصادی» نهفته است.

ایشان افزودند: در نتیجه این شکست ها، توانمندی های دولت محدود می شود و نمی تواند همه نیازهای شهروندان را تأمین نماید، لذا فقر چهره می نماید و فراگیر می شود.

وی با اشاره به دوران حکومت حضرت امیرالمومنین علیه السلام، افزود: ایشان در مدت پنج سال حکومت درگیر سه جنگ بزرگ و پیشینه بد [حکومتی] بودند، اما با برنامه حساب شده و دقیقِ اقتصادی و مدیریتی فقر را از سرزمین خود ریشه کن کردند تا آنجا که یک فقیر در گستره حکومتی آن حضرت وجود نداشت.

فرزند مرجع راحل ادامه داد: بنابراین مهم ترین عامل فقرزدایی «آزادی فعالیت های اقتصادی» است که باید شهروندان را از آن برخوردار کرد و در همین مورد رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده اند: «مردم را آزاد بگذارید که به یکدیگر روزی برسانند».

ایشان در پایان سخنان خود، تاکید کردند: واقعیت این است که حکومت خلاف این آموزه نبوی عمل نموده و مردم را محدود کرده و فقر از همین روزنه پیدا می شود.

دیگر سخنران این همایش حجت الاسلام شیخ علی الرمیثی بود. 

وی اظهار داشت: دولت عراق باید با دادن اطمینان خاطر به بازرگانان عراقی سرمایه های آنان را جذب کشور کند و در داخل استفاده و از آن حمایت و امنیت آن را تضمین کند. 

الرمیثی افزود: به عنوان مثال در کشور کانادا با استفاده از سرمایه گذاری مردم خیابان و پل و در آمریکا بیمارستان و مدرسه احداث می شود، ولی چنین مقوله ای در عراق وجود ندارد.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها نیز مؤسسه هایی وجود دارند که در راه حمایت خانواده های آسیب پذیر و ضعیف می کوشند. بر این اساس باید فرهنگ حمایت و تأمین اجتماعی رواج یابد؛ فرهنگی که در بسیاری از کشورهای بدون ثروت های خدادادی مانند نفت، قابل توجه دولتمردان و رایج است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا