مرجعیت شیعه

بررسی ثروت نفتی عراق از نگاه سیاسی و قرائت اقتصادی در مرکز الفرات

نشستی با عنوان «ثروت نفتی عراق از نگاه سیاسی و قرائت اقتصادی» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

 

نشستی با عنوان «ثروت نفتی عراق از نگاه سیاسی و قرائت اقتصادی» در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

مرکز توسعه، مطالعات و تحقیقات استراتژیکی الفرات، در شهر مقدس کربلا نشست ماهیانه خود را به بررسی موضوع «ثروت نفتی عراق از نگاه سیاسی و قرائت اقتصادی» اختصاص داد.

این نشست با حضور شماری از مدیران مراکز پژوهشی و تنی چند از شخصیت های حقوقی، دانشگاهی، رسانه ای و مطبوعاتی در مقر موسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبأ در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، «حامد الجبوری» پژوهشگر مرکز توسعه، مطالعات و تحقیقات استراتژیکی الفرات با تأکید بر یادداشت خود که در این نشست ارائه کرده بود گفت: در حال حاضر ثروت نفتی عراق در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی به طور مستقیم و غیر مستقیم نقشی بسیار مهم ایفا می کند و این امر زمینه های مختلف به ویژه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امور نظامی را دربر می گیرد.

وی افزود: جایگاه و اثرگذاری نفت از آن جهت است که این ماده علاوه بر سهولتِ حمل و نقل، کاهش هزینه ی تولید و فراوانی مشتقات نفتی که می تواند در تولید 300 هزار تا 350 هزار کالای گوناگون سهیم باشد، آلودگی کمتری برای محیط زیست وارد نموده و تأثیر کمی بر افزایش دما داشته باشد.

وی افزود: این موارد افزون بر درآمد مالیِ ناشی از فروش نفت به عنوان ماده خام و مشتقات نفتی به جهان است و اگر فرایند صادرات تولیدات نفتی مازاد به خارج و کسب درآمد آن بر پایه برنامه ریزی و ساختاری سالم و با هدف رشد اقتصادی کشور صورت گیرد، تداوم برنامه های درآمدی نفتی را برای کشور تضمین می کند. 

الجبوری ادامه داد: با این روند عراق خواهد توانست در زمینه تعهدات مالی و تأمین نیازهایش در تنوع اقتصادی همراه با ثروت به نتیجه مطلوب برسد. 

به گفته وی، این راهکار می تواند بیکاری را از بین برده و صادرات و واردات را بهبود بخشیده و با افزایش ذخیره ارزی این کشور، از ارزش پول ملی عراق حمایت نماید؛ موضوعی که بر زندگی شهروندان اثری مطلوب و مستقیم خواهد داشت.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا