جهان اسلام

بررسی «فقر و درآمدهای نفتی عراق» در مرکز الفرات

مرکز توسعه و مطالعات استراتژیکی الفرات، در گردهمایی ماهیانه خود در موسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبا در شهر مقدس کربلا، نشستی تحت عنوان «فقر و درآمد نفتی در عراق، علل و عوامل آن» را برگزار نمود.

 

 

مرکز توسعه و مطالعات استراتژیکی الفرات، در گردهمایی ماهیانه خود در موسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبا در شهر مقدس کربلا، نشستی تحت عنوان «فقر و درآمد نفتی در عراق، علل و عوامل آن» را برگزار نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، این گردهمایی با حضور جمعی از مدیران مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی، برخی از شخصیت های حقوقی، دانشگاهی، رسانه ای و مطبوعاتی همراه بود.

گردهمایی مذکور با سخنان سید حامد عبدالحسین الجبوری، پژوهشگر مرکز الفرات آغاز شد. وی در سخنان خود چهار عنوان، فقر و نسبت آن در عراق، سهم درآمد نفتی در اقتصاد عراق، رابطه فقر با درآمد نفتی و دیگر عوامل فقر را مورد بررسی قرار داد.

دکتر حسین احمد السرحان، رئیس بخش مطالعات سیاسی در مرکز مطالعات استراتژیکی دانشگاه کربلا در این زمینه اظهار داشت: مسأله درآمد نفتی و رابطه آن با فقر یک حالت ویژه برای عراق است، به این دلیل که نیروهای سیاسی خواهان استمرار درآمدهای نفتی و پوشش دادن به فعالیت های سیاسی تمام مؤسسه ها هستند.

وی افزود: به همین خاطر برنامه های دولتی سه دولت گذشته و دولت فعلی از آغاز تا به امروز بر افزایش تولید نفت متکی بوده و هست و در واقع اقتصاد عراق بر درآمد نفت استوار شده، چنان که در کشورهای منطقه و کشورهای همسایه وضع به همین منوال است.

حجت الاسلام شیخ مرتضی معاش، مدیرکل موسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبا نیز طی سخنانی گفت: ثروت فراوان و قدرت مطلق فسادآور است و به طور کلی ثروت می تواند فساد را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات اتکای اقتصاد یک کشور به کالایی استراتژیک مانند نفت، ادامه داد: در آمدهای نفتی نتیجه تصمیمات متعددی است که ساختار اجتماعی و تحولات سیاسی عراق در آن دخیل بوده و تبدیل پادشاهی به حکومت های اشتراکی را رقم زده که آثار شومی چون جنگ را در پی داشته است.

وی استبداد برخی رهبران را نیز در محوریت بخشیدن به درآمدهای نفتی دخیل دانسته و باندبازی ها و رانت های بزرگ را از عوامل گسترش فقر در این کشور عنوان کرد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا