جهان اسلام

مسلمانان آتن دارای مسجد شدند

مسلمانان آتن پایتخت یونان بعد از سال ها انتظار سرانجام دارای مسجد شده اند.

 

مسلمانان آتن پایتخت یونان بعد از سال ها انتظار سرانجام دارای مسجد شده اند.

مسجد آتن در زمینی به مساحت حدود یکهزار و 800 متر مربع و در محل یک پادگان قدیمی نیروی دریایی یونان واقع در منطقه «وتنیکو» واقع در جنوب شهر آتن ساخته شده است.

آتن تنها پایتخت اروپایی بود که مسجد نداشت و بر اساس آرای اکثریت نمایندگان پارلمان یونان ساخت این مسجد دو سال پیش به تصویب رسیده است.

بر اساس اساسنامه اداره مسجد آتن که توسط دولت یونان تصویب شده، یک هیات هفت نفره متشکل از یونانیان و مسلمانان مسئولیت اداره و نظارات بر فعالیت این مسجد را برعهده دارند.

اعضای هیات هفت نفره روز سه شنبه، یک مراکشی را به عنوان امام جماعت این مسجد انتخاب و به وزارت آموزش و امور مذهب یونان معرفی کرده است.

زکی محمد 50 ساله که 25 سال است در یونان زندگی می کند، به زبان های عربی، یونانی و فرانسوی تسلط دارد و تحصیلات عالی وی در رشته الهیات و ریاضی است.

فعالیت رسمی این مسجد ـ بعد از عید پاک مسیحیان ارتدکس یونان ـ درماه مبارک رمضان آغاز می شود و ساعت کاری آن در تمام طول سال نیم ساعت قبل از شروع نماز و نیم ساعت بعد از پایان نماز است. ولی در ماه مبارک رمضان و عید قربان بطور 24 ساعته برای عموم باز خواهد بود.

مساله ساخت و احداث مسجدی در شهر آتن از سال 1974 میلادی مطرح شد و به رغم قوانین تصویب شده پارلمان، به دلیل مخالفت کلیسای ارتدکس، ساخت آن به تاخیر افتاد.

سرانجام دولت چپگرای «سی ریزا» بالاخره توانست به رغم مخالفت های گروه های افراطی مسیحی، با ساخت مسجد که حدود 500 هزار مسلمان مهاجر از کشورهای مختلف جهان اسلام در آن زندکی می کنند، موافقت کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا