جهان اسلام

تجمع اعتراضی معلولان و بیماران یمن مقابل مقر سازمان ملل در صنعاء

شماری از مجروح ‌ها، معلولان، بیماران و فعالان حقوقی یمن در پاسخ به فراخوان وزارت بهداشت این کشور، مقابل مقر سازمان ملل در صنعاء، تجمع کردند.

 

شماری از مجروح ‌ها، معلولان، بیماران و فعالان حقوقی یمن در پاسخ به فراخوان وزارت بهداشت این کشور، مقابل مقر سازمان ملل در صنعاء، تجمع کردند.

 حاضران در این تجمع طی بیانیه‌ای از سازمان ملل خواستند تا با اعمال فشار بر ائتلاف سعودی، به محاصره یمن پایان داده و به باز کردن کلیه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی کمک کند.

در این بیانیه که «یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن آن را قرائت کرد، بر ضرورت مهیا نمودن شرایط برای انتقال بیماران و مجروحانی که درمان آنها در یمن میسر نیست به خارج از این کشور و نیز بازگشت یمنی‌هایی که در خارج از این کشور هستند و خواستار بازگشت به وطنشان هستند، فراهم شود.

شرکت‌کنندگان در این تجمع، از سازمان ملل و سازمان‌های حقوق‌بشر، صلیب سرخ و بهداشت جهانی و سایر سازمانهای مرتبط خواستند تا مسئولیت‌های انسانی و قانونی و اخلاقی خود در قبال بیماران و زخمی‌های یمنی را برعهده گیرند و جنایات کشورهای عضو ائتلاف سعودی در یمن و تداوم محاصره این کشور و به شکست کشاندن تلاش‌ها برای مذاکرات صلح را محکوم کنند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت تحویل جنایتکاران به دادگاه کیفری بین‌المللی تاکید گشته و از ملت‌های آزاده جهان خواسته شده تا علیه کشتار جمعی در یمن که بیش از 41 ماه است در جریان است  و اغلب کودکان و زنان یمنی را هدف قرار می‌دهد، فریاد بزنند.

شایاین ذکر است، سخنگوی وزارت بهداشت یمن چند روز پیش اعلام کرد که  به دلیل تشدید بحران وضعیت بهداشت در کشورش در سایه بسته ماندن فرودگاه بین‌المللی صنعاء، روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: ۲۰۰ هزار نفر از بیماران و مجروحان یمنی نیازمند درمان در خارج از کشورند اما ائتلاف سعودی با بسته نگه داشتن فرودگاه صنعاء، مانع اعزام این بیماران گشته و از زمان بسته ماندن این فرودگاه از دو سال پیش تاکنون، نزدیک به ۲۷ هزار بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

یمن از سال ۱۳۹۴ هدف حمله نظامی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی متحد ریاض در قالب «ائتلاف عربی» است که از حمایت سیاسی، تسلیحاتی و لجستیکی برخی کشورهای قدرتمند غربی برخوردار است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا