جهان اسلامموسسات جهانی شیعه

بررسی اصول و قواعد مناسب برای تدوین قانون عادلانه انتخابات در مرکز آدم

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها در چارچوب نشست های ماهیانه خود، نشستی با موضوع «اصول و قواعد مناسب برای تدوین قانون عادلانه انتخابات» برگزار کرد.

 

مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها در چارچوب نشست های ماهیانه خود، نشستی با موضوع «اصول و قواعد مناسب برای تدوین قانون عادلانه انتخابات» برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، این نشست با حضور عده ای از شخصیت های دانشگاهی، قانونگذار، مدیران مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران، دانشگاهیان و اصحاب رسانه در تالار جمعیت دوستی و شکوفایی با مدیریت «دکتر علاء الحسینی» استادیار دانشکده حقوق کربلای معلی و پژوهشگر مرکز آدم، در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

وی در این نشست، طی سخنانی اظهار داشت: پس از دگرگونی حکومت در سال 2003 میلادی تا به امروز انتخاباتی داشته ایم که برخی در سطح محلی و برخی کشوری مانند انتخابات پارلمان و انتخابات شورای استان ها بوده است. 

وی ادامه داد: هر انتخاباتی دستاوردهایی داشته که می توان با اطمینان و تأکید گفت، با استناد به ماده 20 قانون اساسی عراق (تصویب شده در سال 2005) سبب نهادینه شدن حق شهروندان در امور و مسائل کلی و بسترسازی برای نهادینه شدن نظام انتخاباتی شده که سهم عمده ای در بالابردن سطح هشیاری و بیداری شهروندان عراقی داشته و این هشیاری به تدریج افزایش یافته، چنان که در انتخابات اخیر و علی رغم اینکه بخش بزرگی از ملت عراق آن را تحریم کردند شاهد تحول و تغییری بزرگ بودیم.

الحسینی افزود: در انتخابات گوناگون در سال های 2006، 2010، 2014 و 2018 میلادی قوانین متفاوتی عملیاتی و اجرا شد. در این میان تغییرات و بازنگری های متعددی از طریق مصوبات پارلمان در سطح انتخابات پارلمان یا شورای استان ها قرار گرفت و در سال 2018 میلادی قانون انتخابات مورد بازنگری و تعدیل صورت پذیرفت. در این جریان دادگاه فدرال نیز نظر خود را ابراز و اعلام کرد که در کشور بی سابقه بود. 

الحسینی در ادامه گفت: در حال حاضر می کوشیم به اصول و ساختاری عادلانه و شایسته برسیم تا زمینه انتخاباتی عادلانه را برای شهروند عراقی فراهم آوریم.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: به دیگر بیان و مفهوم دقیق سعی داریم به پیش نویسی از قواعد و اصولی دست یابیم که در عراق و دیگر کشورها قابل اجرا و عملیاتی بوده از طریق راهکار تقسیم حوزه های انتخاباتی یا نظام برتر انتخاباتی یعنی نحوه شمارش آرا تحقق یافتنی باشد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا