جهان اسلام

عربستان سعودی به دنبال اعدام ۵ فعال شیعه است

برخی گروه‌ها از جمله دیده بان حقوق بشر اعلام کردند، دادستانی کل عربستان سعودی خواهان صدور حکم اعدام 5 نفر از فعالان حقوق بشری در منطقه الشرقیه این کشور است.

 

برخی گروه‌ها از جمله دیده بان حقوق بشر اعلام کردند، دادستانی کل عربستان سعودی خواهان صدور حکم اعدام 5 نفر از فعالان حقوق بشری در منطقه الشرقیه این کشور است.

دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های حقوق بشری اعلام کردند مدعی‌العموم دادگاهی در عربستان سعودی در پی مجازات اعدام برای پنج فعال حقوق بشر است. این افراد که اهل استان شرقی این کشور هستند به تروریسم متهم شده‌اند.

سارا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه اعدامی هولناک است؛ اما خواستِ حکم اعدام برای فعالی نظیر أسرا الغُمغام که حتی به رفتار خشنوت بار نیز متهم نشده اهریمنی است.

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان(شیعه رایتس واچ) نیز با صدور بیانیه ای، حکم دادگاه این فعال حقوق بشری را رد نموده و ضمن محکوم نمودن آن خواستار آزادی وی و دیگر فعالان اجتماعی از زندان های سعودی شد.

همچنین بنیاد القسط که در لندن قرار دارد و برای احیای حقوق بشر در عربستان فعالیت می‌کند، اوائل هفته جاری ضمن رد خبر اعدام شدن أسرا الغُمغام اعلام کرد دادگاه وی در جریان است.

طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبر اعدام أسرا الغُمغام به همراه تصاویری از اعدام یک زن در عربستان سعودی از سوی رسانه‌ها و برخی کاربران به اشتراک گذاشته شده بود.

این زن فعال شیعه، تصاویر تظاهرات گسترده در استان شرقی عربستان در سال ۲۰۱۱ میلادی را ضبط و منتشر کرد و در همان سال در خانه و به همراه همسرش دستگیر و زندانی شد.

عربستان سعودی پیشتر نیز فعالان شیعه را به اتهامات و بهانه‌های مختلفی اعدام کرده است که گروه‌های حقوق بشری معتقدند که این اقدام دارای انگیزه‌های سیاسی است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا