جهان اسلام

افزایش حملات تروریستی علیه جوانان شیعه در افغانستان

واشنگتن پست از افزایش حملات علیه جوانان شیعه در افغانستان خبر داد.

 

واشنگتن پست از افزایش حملات علیه جوانان شیعه در افغانستان خبر داد.

واشنگتن پست نوشت: در مصاحبه‌های متعدد، بسیاری از هزاره‌ها گفتند بهترین و با استعدادترین اعضای این قوم شیعه از دیرباز مورد سرکوب قرار داشتند.

به گزارش «شیعه ویوز»، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به شهادت و زخمی شدن ده‌ها دانش‌آموز شیعه در حمله تروریستی سنی‌های تندروی داعش در غرب کابل نوشت؛ این حمله نشان داد تهدیدها علیه شیعیان به ویژه جوانان آن‌ها در حال افزایش است.

قربانیان حمله‌ای که تروریست‌های داعش روز بعد مسئولیت آن را به عهده گرفتند، دانش‌آموزانی نوجوان و یا در دهه دوم زندگی خود بودند.

به گفته منابع افغان، انفجار یک مرکز آمادگی برای دانشگاه در منطقه شیعه نشین پایتخت، به شهادت دستکم۵۰ نفر و زخمی شدن ۱۱۵ نفر انجامید.

واشنگتن پست مینویسد: در مراسم خاکسپاری قربانیان در کابل، علاوه بر دوستان و بستگان دانش‌آموزان قربانی، غریبه‌هایی نیز حضور داشتند. این روزنامه می افزاید: حس نارضایتی بسیار مشهود و شدید بود و این نارضایتی بطور فزاینده‌ای با اظهاراتی خشمگینانه بیان می‌شد.

گفته شده برخی نگرانی مداوم و عمیق‌تری را بیان کردند که در چند سال اخیر بین جمعیت شیعه و هزاره افغانستان گسترش یافته است. برخی دیگر نیز زیر لب درباره کشتار قومی، توطئه‌های دولتی و ضرورت دفاع از خودشان می‌گفتند.

واشنگتن پست در ادامه نیز نوشت، در مصاحبه‌های متعدد هفته گذشته، بسیاری از هزاره‌ها گفتند که بهترین و با استعدادترین اعضای این قوم عمدتا شیعه که از دیرباز مورد سرکوب قرار داشتند اکنون رقابت با دیگر گروه‌های غالب را در زمینه حرفه، تحصیلات و سیاست آغاز کرده‌اند و اکنون نه تنها توسط سنی‌های تندرو هدف قرار می‌گیرند، بلکه دولت افغانستان نیز از آن‌ها حفاظت لازم را انجام نمی‌دهد.

به نظر بسیاری حمله روز چهارشنبه به مرکز آموزشی «مهدی موعود» حمله بر آرمان‌های آموزشی و حرفه‌ای شیعیان بود. بسیاری از مردم تاکید کردند که این مرکز رکورد استثنایی را به ثبت رسانده بود و شمار زیادی از دانش‌آموزان این مرکز نمرات بسیار خوبی را در آزمون ملی ورود به دانشگاه کسب کرده بودند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا