جهان اسلام

مراسم «اربعین حسینی» در یونسکو ثبت می‌شود

دولت عراق پرونده «نخل» و «زیارت اربعین حسینی» را به سازمان یونسکو تحویل داد تا در لیست میراث جهانی ثبت شود.

 

دولت عراق پرونده «نخل» و «زیارت اربعین حسینی» را به سازمان یونسکو تحویل داد تا در لیست میراث جهانی ثبت شود.

نماینده دائم عراق در یونسکو به نمایندگی از دولت عراق، پرونده نخل (معارف، مهارت، آداب و رسوم) را به امضا رساند.

وی اظهار داشت که پرونده اربعین حسینی نیز دارای نواقصی بوده و پس از برطرف شدن این نواقص در لیست میراث فرنگی یونسکو ثبت می شود.

گفتنی است جاده های منتهی به شهر مقدس کربلا یکماه پیش از اربعین حسینی، مملو از میلیون ها زائر از نقاط مختلف عراق و دنیاست و ده ها میلیون تن از شیعیان در این مراسم با پای پیاده به سوی حرم مطهر امام حسین علیه السلام حرکت می نمایند.

این رویداد مهم از منظر گردشگری و فرهنگی ـ مذهبی اهمیت به سزایی دارد و به همین خاطر، بسیاری از فعالان فرهنگی ـ مذهبی شیعی در سراسر جهان، خواستار ثبت این حرکت گسترده در فهرست میراث معنوی یونسکو هستند.

حضور میلیونی زائران که شمار زیادی از آن ها با پای پیاده، ده ها کیلومتر را از شهرهای مختلف و مرزهای عراق به سمت کربلای معلی طی می کنند و همه با عشق و شور، این مسیر را با سختی هایش طی می نمایند، برای ناظران بین المللی نکات زیادی در بر دارد.

گرچه رسانه های مستقل شیعی، پس از سقوط رژیم بعث و تولد دوباره پیاده روی در زیارت اربعین حسینی تلاش می کنند بایکوت رسانه ای این مراسم عظیم را بشکنند، اما به نظر می رسد سانسور خبری این رویداد، با وجود بازتاب گسترده آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، همچنان ادامه داشته باشد.

بر همین اساس به گفته کارشناسان رسانه های جمعی، ثبت این رویداد در یونسکو می تواند از اهمیت فراوانی برخوردار باشد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا