جهان اسلام

هشدار علمای الجزائر نسبت به فتنه آفرینی جریان سلفی مورد حمایت عربستان

رهبر یک جریان سلفی الجزائری مورد حمایت عربستان سعودی به تازگی بیانیه‌ای صادر کرده که منجر به تنش در این کشور شده است.

 

رهبر یک جریان سلفی الجزائری مورد حمایت عربستان سعودی به تازگی بیانیه‌ای صادر کرده که منجر به تنش در این کشور شده است.

بیانیه‌ای که مبلغ سلفی و رهبر یکی از جریان‌های سیاسی در الجزائر صادر کرد بار دیگر، هراس‌ها از قوت گرفتن تفکر افراطی در این کشور مانند دهه 90 میلادی را زنده کرده؛ موضوعی که در آن زمان با عوامل سیاسی دیگر همراه و در نهایت به بحرانی خونین ختم شد.

در بیانیه مذکور که شیخ «محمد فرکوس» از رهبران جریان‌های سلفی صادر کرده، علاوه بر شیعیان برخی جریانات صلح جوی اسلامی دیگر را نیز هدف قرار داده و گفته است که آنها شامل جنبش‌های گروهی و سازمان‌دهی شده نمی ‌شوند.

این بیانیه به آغاز درگیری غیرعلنی میان جریان سلفی و حکومت الجزایر که معتقد است نقش سیاسی‌اش تمام شده، تبدیل شده است.

علمای دینی و طرف‌های سیاسی و مدنی در این کشور نسبت به اقدامات بزرگان این جریان ـ که معروف به «السلفیة العلمیة» هستند و به گفته فعالان اجتماعی از سوی جریان‌های سعودی حمایت می‌شوند ـ و نیز فتنه فرقه‌ای در الجزائر هشدار داده‌اند.

55 نفر از علمای دینی در الجزائر، بیانیه‌ای صادر و در آن فراهم کردن محیط برای ترویج فرقه‌گرایی و تکفیر در الجزائر و همزمان با چالش‌های داخای و خارجی را محکوم کردند.

در پاسخ به بیانیه شیخ سلفی ذکر شده (محمد فرکوس )، «محمد عیسی» وزیر امور دینی و اوقاف الجزائر در یک کنفرانس دینی اعلام کرد که دولت مسئولیت مقابله با تفکرات فرقه‌ای را بر عهده خواهد گرفت و به شدت با افراط گرایی برخورد خواهد نمود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا