جهان اسلام

اهدای قرآن «سوخته‌نگاری شده» به موزه استانبول

منیر اربورو، هنرمند ترکی، در نظر دارد نسخه قرآنی سوخته‌‌نگاری شده بر روی چوب را به موزه قرآن مسجد «چاملیجا» در استانبول ترکیه اهدا کند.

 

منیر اربورو، هنرمند ترکی، در نظر دارد نسخه قرآنی سوخته‌‌نگاری شده بر روی چوب را به موزه قرآن مسجد «چاملیجا» در استانبول ترکیه اهدا کند.

این هنرمند ترک، هنر سوخته‌نگاری بر روی چوب را از سال ۱۹۷۶ میلادی آغاز کرده است.

وی درباره کتابت این نسخه قرآنی گفت: از سال ۲۰۱۵ میلادی کار سوخته‌کاری قرآن کریم را به همراه یکی از شاگردان خود آغاز و اسفندماه سال گذشته آن را به اتمام رساندم.

منیر اربورو افزود: نسخه قرآنی سوخته‌کاری شده از نسخه قرآنی به خط حافظ عثمان طاها، خوشنویس نامدار ترک در سده یازدهم هجری که از راحت‌ترین قرآن‌های نگارش شده برای قرائت به شمار می‌رود، استفاده شده و بر روی لوح‌های چوبی با ضخامت ۳ میلی‌متر کتابت شده است.

اربورو هنر سوخته‌کاری بر روی چوب را به صورت خود آموز و بدون استاد فراگرفته و تا کنون ۳۵۰ نفر از علاقمندان به این حوزه را آموزش داده است.

این هنرمند ترک گفت: هنر سوخته‌کاری در اروپا و کشورهای آسیای شرقی شناخته شده، اما در ترکیه به اندازه کافی معروف نیست.

وی در انتها گفت که نمایشگاهی برای ارائه فعالیت‌های هنری سوخته‌کاری بر روی چوب از 18 تا ۲۵ دی‌ماه در مرکز همایش‌های «باغلارباغی» ترکیه برپا شده است. 

گقتنی است، سوخته‌کاری یا سوخته‌نگاری هنری کهن و قدیمی است که از هزاران سال پیش توسط یونانیان ابداع شده و در ایران نیز قدمتی طولانی دارد و امروزه با ابزارهای مختلفی از جمله هویه‌کاری بر روی چوب صورت می‌گیرد.

درهم آمیختگی این هنر و دین در میان مسلمانان از سال‌های قبل تا به امروز آثار متنوع و زیبایی را به منصه ظهور رسانده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا