جهان اسلام

مشکلات ایرانی الاصل‌های بیرون شده از عراق توسط دیکتاتور سابق عراق

یکی از نمایندگان ایران خواستار صدور شناسنامه برای معاودین عراقی شد.

 

یکی از نمایندگان ایران خواستار صدور شناسنامه برای معاودین عراقی شد. 

سلام امینی، نماینده ایلام در جلسه علنی مجلس، در تذکری به وزرای کشور و خارجه ایران، خواستار پیگیری صدور شناسنامه برای معاودین(بازگشت داده شدگان) عراقی جهت جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق آنها شد.

وی درباره وضعیت شناسنامه معاودین عراقی گفت: واژه معاود، درباره افرادی به کار می رود که به جایی تعلق دارند؛ اما معاودین عراقی، ایرانیانی هستند که در عراق زندگی کرده‌اند و در دهه‌های اخیر به ویژه در زمان رژیم صدام به ایران عودت داده شده‌اند.

نماینده ایلام در ادامه سخنان خود، تعداد معاودین عراقی را بیش از سه هزار نفر دانسته و ادامه داد: این افراد قریب به ۴۰ سال است که در ایران بدون شناسنامه زندگی می کنند و در پاره‌ای از موارد آنها را به آزمایش‌های دی ان ای با هزینه بیش از پنجاه میلیون ریال ارجاع می دهند که در توان این افراد نیست.

وی خاطرنشان کرد: افراد محلی، اجداد معاودین عراقی را می شناسند و حتی قوم و خویش و فامیل نیز هستند. درخواست ما رسیدگی به این وضعیت جهت احقاق حق این افراد است.

این در حالی است که بسیاری از گزارش ها، تعداد معاودین را بیش از یک میلیون نفر عنوان کرده که همگی آنها با مشکلاتی از جمله نداشتن شناسنامه مواجه هستند.

نداشتن شناسنامه، بسیاری از عراقی های ایرانی الاصل را از حقوق‌شهروندی محروم کرده که از آن جمله می توان به مشکلات ازدواج، تحصیل، خرید و فروش و کسب و کار و منع سفر اشاره نمود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا