جهان اسلام

آثار اقدامات تروریستی سنی های تندرو بر روی شیعیان پاراچنار

درحالی که حملات تروریستی شهر شیعه نشین پاراچنار را دائم هدف قرار داده و منجر به شهادت یا جراحت شمار زیادی از مردم می‌شود، عده زیادی از مردم این شهر به اختلال‌های روانی و افسردگی دچار شده‌اند.

 

درحالی که حملات تروریستی شهر شیعه نشین پاراچنار را دائم هدف قرار داده و منجر به شهادت یا جراحت شمار زیادی از مردم می‌شود، عده زیادی از مردم این شهر به اختلال‌های روانی و افسردگی دچار شده‌اند.

به گزارش داون نیوز، به گفته یک متخصص ارشد سلامت، 60% مردم شهر شیعه نشین پاراچنار، به دلیل حملات تروریستی متعدد انجام شده علیه آنها، از اختلال «استرس پس از سانحه» رنج می‌برند.

اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش‌زای پس از رویداد، سندرمی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد و می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود.

«پروفسور اسما همایون» از تیم مراقبت بهداشتی مدیترانه که یک کارگاه سه روزه در زمینه «مراقبت‌های بهداشت روان‌شناختی» و آموزش‌های « حمایت روانی ـ اجتماعی» در شهر ترور زده پاراچنار برگزار کرده می‌گوید: افراد محلی پاراچنار به علت عواقب حملات تروریستی که اخیرا به شدت افزایش یافته‌اند، تحت فشار روانی زیادی قرار دارند.

تیم مراقبت بهداشتی مدیترانه و بنیاد خیریه «علاج» این جلسات آموزشی را به همراه یک کمپ پزشکی رایگان برگزار کرده بودند و نزدیک به 30 پزشک محلی و 50 مدرس مدرسه در این کارگاه آموزشی مشارکت داشتند.

این کارگاه‌های آموزشی به منظور حمایت از بیماری‌های روان شناختی و درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانی شدید و افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روانی سازماندهی شده بودند.

دکتر «زاهد حسین» نیز که به عنوان افسر ارشد پزشکی در بیمارستان ستاد مرکزی فعالیت می‌کرد، گفت: از سال 2007 تاکنون خانواده‌های زیادی اعضایشان را در حملات تروریستی سنی های تندرو از دست داده‌اند. بیمارستان اصلی نیز بخش روانشناسی نداشته و مردم فقیر قدرت مالی برای درمان ندارند.

شایان ذکر است، شیعیان پاکستان، خصوصا شیعیان مظلوم پاراچنار بارها از راه های مسالمت آمیز خواستار تامین جان امنیت شیعیان این کشور شده اند و مئولین پاکستانی نیز قول مساعد دادند، ولی کماکان شیعیان توسط سنی های تندرو، در انواع اقدامات تروریستی به شهادت می رسند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا