جهان اسلام

نمایش مصحف کهن پس از ۶ سال ترمیم در مصر

نسخه‌ خطی کهنی از قرآن کریم که احتمالاً متعلق به صدر اسلام است، پس از ۶ سال ترمیم در مصر به نمایش گذاشته شد.

 

نسخه‌ خطی کهنی از قرآن کریم که احتمالاً متعلق به صدر اسلام است، پس از ۶ سال ترمیم در مصر به نمایش گذاشته شد.

کمیته‌ای علمی متشکل از ۷ بانوی کارشناس مرمت در دارالکتب مصر، با همکاری یک کارشناس آمریکایی و انجمن «المکنز الاسلامی»، مصحفی را که گمان می‌رود در صدر اسلام به کتابت در آمده، ترمیم کردند. 

این نسخه خطی قرآن در سال ۱۸۷۰ میلادی پس از تأسیس دارالکتب مصر از یک مسجد و در وضعیتی به این مکان آورده شد و طی سال‌های گذشته چندین بار تلاش نمودند آن را مرمت کنند اما بی‌فایده بود چراکه ابزارهای ترمیم نسخ خطی به شکل امروزی، مجهز و پیشرفته نشده بود.

عرض این قرآن ۶۱ سانتی‌متر، طول ‌آن ۵۴ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۱۵ سانتی‌متر است که با یک جلد ضخیم چرمی به رنگ قرمز تیره است که روی آن نقشی شبیه به کندوی زنبور عسل کشیده و صفحات آن از چیزی شبیه کاغذ و پوست است.

نجوی السید، ناظر گروه مرمت این نسخه خطی در این باره گفت: مفقود بودن بخش زیادی از صفحات این قرآن، یکی از اساتید خط را بر آن داشت تا آیات را با خطی زیبا و نقطه‌دار بازنویسی و کامل کند؛ برخلاف خط کوفی که این مصحف با آن نگارش شده و بدون نقطه است.

وی افزود: این نسخه از قرآن که 200 سال پیش جلد شده، به صورتی نوشته بود که هر صفحه و دنباله آن با کلمات پایانی آیه مرتبط شده بود تا روند مرتب کردن آن آسان شود که اگر به این سبک نگارش نشده بود، به دلیل نقطه دار نبودن، نمی‌توانستیم این مصحف را بازنویسی کنیم.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا