جهان اسلام

پیام بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی به کنفرانس اسلامی ـ امریکایی در ریاض

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی با ارسال پیامی به کنفرانس اسلامی ـ امریکایی در ریاض، آزادی زندانیان سیاسی، حاکم گرداندن تکثرگرایی و چند صدایی، دادن آزادی های سیاسی و ترویج فرهنگ پذیرش دیگران را خواستار شد. پیام این بنیاد به این شرح است:

 

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی با ارسال پیامی به کنفرانس اسلامی ـ امریکایی در ریاض، آزادی زندانیان سیاسی، حاکم گرداندن تکثرگرایی و چند صدایی، دادن آزادی های سیاسی و ترویج فرهنگ پذیرش دیگران را خواستار شد. پیام این بنیاد به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خدای متعال می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌ اید، همگی به اطاعت [خدا] درآیید و گام های شیطان را دنبال مکنید که او برای شما دشمنی آشکار است».

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی امیدوار است اجلاس اسلامی ـ امریکایی که قرار است در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، برای بسیاری از مسائل انسانی و حقوق بشری در خاورمیانه، به ویژه برای فروخواباندن آتش شعله ور جنگ در برخی کشورهای عربی راه حل های کارآمد ارائه دهد.
 

بی تردید اجلاس مورد نظر شاهد حضور برجسته ترین رهبران جهان خواهد بود؛ آن هایی که در اوضاع انسانی در کشورهای عربی و اسلامی به یک اندازه اثرگذار هستند. حضور سران در این اجلاس به حکم مسئولیت قانونی و اخلاقی بر آنان واجب می گرداند که برای جلوگیری از سیر قهقرایی مداوم اوضاع اجتماعی و رنج و دردی که ملت منطقه تحمل می کنند، جنگ های شعله ور و بی امان، اوضاع نابسامان اقتصادی، آزادی های سیاسی و دینی که در شماری از کشورها جریان دارد چاره اندیشی و فعالیت کنند.

آنچه در کشورهای سوریه، عراق، یمن، بحرین و لیبی جریان دارد چالش و تهدیدی است برای شماری از جوامع انسانی، به ویژه این که پدیده ی تکفیر، نفرت انگیزی و جنگ داخلی چهره نموده است و فراتر این که خودکامگی داخلی و سرکوبِ طالبانِ اصلاحات توسط حاکمان را باید به موارد پیش گفته اضافه کرد.

آمارها و گزارش های ویژه ی حقوق بشر در منطقه ی خاورمیانه نشان می دهد پرونده ی حساس حقوق بشر عقبگرد و سیاست سرکوبگرانه، بحران های اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شدیدی بر افراد و جامعه ها داشته است.

از دیگر سو دخالت های سیاسی منفی در امور کشورها نتایج فاجعه باری در تمام زمینه ها به همراه داشته است. از این رو حاضران و شرکت کنندگان در اجلاس ریاض باید یک موضع گیری حقیقی اتخاذ کنند تا این معضل و مشکل فراگیر منطقه و جهان را حل نمایند محورهایی تدارک ببینند که بر اساس معیارهای انسانی و اقدام های روشن و صریح استوار باشد که برقراری اصلاحات فراگیر و رهایی خاورمیانه از مصیبت ها و بحران های بیشتر را هدف خود قرار دهد.

سران و رهبران به خوبی دریافته اند که اوضاع در خاورمیانه به طور خاص و جهان به طور کلی دیگر ظرفیت و توانایی تحمل رخنه و شکاف و فروپاشی بزرگ و بی سابقه را ندارد، چراکه شرایط و اوضاع به آهنی گداخته می ماند که بازارگرمیِ شرط بندی های موجود و بی توجهی به معیارهای انسانی را بر نمی تابد.

بنابراین، بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی در پایان از شرکت کنندگان در اجلاس ریاض می خواهد که به ضرورت تفکیک اشکال و گروه های حقوقی موجود در عرصه ی تأمین حقوق بشر برای تمام ملت ها توجه کنند و دیگر این که احکام اعدام و احکام کیفری صادر شده را برای زندانیان سیاسی ابطال کنند، منابع جریان های تکفیری و تحریک کنندگان دینی و مذهبی را بخشکانند و تعدد احزاب، آزادی های سیاسی و گستراندن فرهنگ پذیرش دیگران را پی نهند.

این بنیاد همچنین خواستار آن است که حکومت های سرکوبگر ملت کش را تحت فشار قرار دهند تا از این رهگذر از اعمال خود دست بردارند و آخر سخن این که جنگ بر ضد یمن متوقف و صلح واقعی با ملت ستمدیده ی [یمن] برگزار شود و راه حل های کارآمد برای جلوگیری از کشتار و خونریزی در سوریه اتخاذ گردد.

 

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

www.shirazionline.org

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا