عتبات و اماکن مقدسه

مفروش کردن بین الحرمین برای اقامه نماز با 800 تخته فرش

خادمان حرم های حسینی و عباسی برای اقامه نماز در بین الحرمین، بیش از ۸۰۰ تخته فرش استفاده می کنند.

 

خادمان حرم های حسینی و عباسی برای اقامه نماز در بین الحرمین، بیش از ۸۰۰ تخته فرش استفاده می کنند.

واحد فرش، وابسته به حرم های مطهر حسینی و عباسی با مفروش کردن بین الحرمین، تلاش های بسیاری را برای ارائه خدمات به زائران می نماید تا نماز جماعت و انجام مراسم عبادی در محوطه بین الحرمین صورت بپذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس عباسی، «محمد صالح الشمری» درباره ماهیت فعالیت این واحد و مسئولیت هایی که بر عهده این واحد می باشد، گفت: در روزهای عادی، پرسنل واحد هنگام نماز جماعت از باب خروجی حرم امام حسین علیه السلام به سمت حرم حضرت عباس علیه السلام، تا نیمی از مساحت بین الحرمین را مفروش می نمایند اما در روزهای مخصوص زیارت و شب های جمعه این عزیزان بین الحرمین را به طور کامل مفروش می کنند.

الشمری گفت: اقدامات این واحد تنها به پهن کردن فرش ها محدود نمی شود، بلکه اقداماتی برای ساماندهی صف های نماز گزاران و حفظ اتصال صف های جماعت به همدیگر و مشخص کردن جهت قبله انجام می شود. همچنین در هنگام نماز جماعت از طریق موانعی، بانوان و آقایان نماز گزار از هم جدا می شوند. از دیگر اقدامات واحد، فرش کردن مکان های سرپوشیده در بین الحرمین برای افرادی که قصد استراحت و یا اقامه نماز دارند، است.

وی افزود: این واحد همچنین مسئولیت حفظ پاکیزگی فرش هایی که در بین الحرمین فرش می شوند، را به عهده دارد؛ بدین ترتیب که فرش ها به مکان شست و شو در آستان مقدس حسینی و گاهی به محل شستشو در آستان مقدس عباسی تحویل داده می شوند. همچنین نظافت سریع و با استفاده از ماشین های برقی مخصوص با مواد شوینده انجام می گیرد.

وی بیان کرد: طول هر عدد فرشی که در داخل بین الحرمین مفروش می شود، 6 متر و عرض آن به یک متر است.

تعداد ٤٠٠ عدد فرش در روزهای عادی در بین الحرمین پهن می شود، اما در روزهای اوج حضور زائران و زیارتها و شب های جمعه و اعیاد از حدود 800 فرش برای مفروش کردن این مکان مقدس استفاده می شود.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا