عتبات و اماکن مقدسه

برگزاری آیین قالی‌شویان با حضور گسترده شیعیان درمشهد اردهال کاشان

آیین قالی‌شویان با حضور گسترده مردم منطقه فرهنگی کاشان در حرم علی بن امام محمد باقر علیهما سلام برگزار شد.

 

آیین قالی‌شویان با حضور گسترده مردم منطقه فرهنگی کاشان در حرم علی بن امام محمد باقر علیهما سلام برگزار شد.

امامزاده علی ابن محمد باقر علیه اسلام، برادر حضرت امام صادق علیه السلام با دعوت مردم منطقه کاشان برای ترویج دین اسلام از سوی پدر بزرگ‌وارشان به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نا برابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال کاشان شهید شد.

شهادت علی ابن محمد باقر علیهما سلام در روز ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری برابر با ماه مهر ۵۵ سال پس از واقعه کربلا رخ داد؛ از این رو آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان هر سال در دومین جمعه مهرماه به میزبانی مشهد اردهال، محل شهادت این امامزاده واجب التعظیم و با تشریفات خاصی برگزار می‌شود.

هزاران نفر از فین کاشان و دیگر مناطق به یاد آن واقعه هر ساله چوب به دست، قالی مخصوصی را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم از خادمین آستان این امامزاده والامقام تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به‌صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست گرفته و با ندای یا حسین علیه السلام به سمت آستان بازمی‌گردانند و تحویل می‌دهند.

آیین سنتی ـ مذهبی قالی‌شویان از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی ناملموس به ثبت رسیده و تنها آیین در حال برگزاری بر اساس تاریخ هجری شمسی است.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان در کشور ایران قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا