عتبات و اماکن مقدسه

سوم ماه رجب، سالروز شهادت امام علی النقی علیه السلام

سوم  رجب المرجب مصادف است با شهادت امام هادی علیه السلام.

 

سوم  رجب المرجب مصادف است با شهادت امام هادی علیه السلام.

در سالروز شهادت امام هادی علیه السلام، جهان تشیع یک پارچه ماتم و عزا شد.

شیعیان در سرار جهان با برپایی مجالس و محافل عزا، شهادت امام هادی علیه السلام را به عزاداری پرداخته و این ماتم عظمی را به ساحت امام زمان علیه السلام تعزیت گفتند.

شهرهای مقدس عراق نیز که مراقد اهل بیت علیهم السلام را در خود جای داده شاهد حضور گسترده موکب های عزا و دسته جات عزاداری بود.

در این بین اما شهر سامرا حال و هوای دیگری داشت.

شیعیان از سراسر کشور عراق و جهان خود را با وسیله های گوناگون به شهر سامرا رسانده و در حرم مقدس امامین عسکریین علیهما سلام به اقامه عزا پرداختند.

بسیاری از شیعیان نیز در این ایام با پای پیاده به زیارت حرم امامین عسکریین علیهما السلام مشرف می شوند و ایام عزای امام دهم را گرامی می دارند.

شایان ذکر است، با توجه به تعطیلات نوروزی حضور پر جمعیت زائران عزادار ایرانی در حرم مقدس امامین عسکریین علیهما سلام کاملا محسوس است.

علی بن محمد بن علی بن موسی علیهم السلام مشهور به امام هادی علیه السلام فرزند امام جواد علیه السلام و دهمین پیشوای شیعیان است.

امام هادی علیه السلام به لقب‌های دیگری مانند: نجیب، مرتضی، نقی، عالم، فقیه، امین و طیب نیز شهرت داشته و کنیه ایشان ابوالحسن است.

از دهمین پیشوای شیعیان احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده و بخش قابل توجهی از روایات آن حضرت درباره مباحث کلامی از جمله تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار است. 

زیارت ارزشمند جامعه کبیره که ابعاد گوناگون امامت در آن مطرح شده و زیارت غدیریه نیز از آن حضرت روایت شده است.

امام هادی علیه السلام، که در زمان حیات خود تحت نظر شدید خلفای عباسی بودند، سر انجام در 3ماه رجب سال 254 قمری مسموم شده و به شهادت رسیدند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا