فرهنگ و هنر

کتاب كشف اليقين في فضائل امير المؤمنين عليه السلام

کتاب «كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين» ، اثر عالم بزرگ شیعه، علامه حلى ، و حاوی فضائل اميرالمؤمنين على عليه السلام است.

 

 

 

کتاب «كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين» ، اثر عالم بزرگ شیعه، علامه حلى ، و حاوی فضائل اميرالمؤمنين على عليه السلام است.

علامه حلی در مقدمه کتاب خود آورده که یکی از حاكمان مغول كه به تشيع گرویده، از او خواسته که در فضائل امیر المومنین علی علیه السلام كتابى تدوين كند و او کتاب حاضر را نوشته است.

کتاب كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين اثر علامه حلى، شامل مقدمه و 4 فصل است كه در فصل اول و دوم به اختصار درباره فضائل امیر المومنین علیه السلام در قبل از تولد و هنگام ولادت سخن مى‏گويد. فصل سوم در فضائل آن حضرت در دوران رشد و بلوغ است . و فصل چهارم به فضائل امير المؤمنين عليه السلام بعد از وفات اختصاص دارد.

 علامه حلى براى هر مبحث جزئى، عنوان مستقلى نوشته و حتى براى هر روايت، يك عنوان آورده، كه جستجوى مطالب را آسان كرده است.

روايات اين كتاب جز چند مورد، از منابع مخالفین نقل شده است. از جمله از : مسند احمد، مناقب خوارزمى، خصائص طبرى، اليواقيت، اسباب النزول واحدى، مناقب ابن مغازلى و بشارة المصطفى.

مؤلف به دليل اختصارى كه در مقدمه وعده داده، از آوردن سلسله اسناد روايات خوددارى كرده و تنها به نام معصوم و آخرين راوى و همچنين منبعى كه از آن نقل كرده، اشاره داشته است.

لازم به ذکر است که علامه مجلسى در تدوين کتاب بحار الانوار از اين كتاب بهره برده است.

 {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2015/10/01/00024.mp4{/mp4remote}  

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا