مقالات

مروری گذرا بر زندگانی شهید مجاهد آیت الله شیخ نمر

مجاهد شهید شیخ نمر در یک نگاه:

 

 

 

 

مجاهد شهید شیخ نمر در یک نگاه:

شیخ نمر سال ۱۹۵۹ میلادی در العوامیه عربستان دیده به جهان گشود و در حوزه علمیه القائم عجل الله فرجه در شهر تهران و حوزه علمیه زینبیه دمشق به تحصیل و تدریس علوم دینی پرداخت.

مجاهد شهید شیخ نمر به عنوان فعال حقوق بشر در دنیا شناخته شد و در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، ایشان را به اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن محکوم نمود.

 شهید النمر و٣ تن ديگر از جوانان شيعه اين كشور سرانجام در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شدند که این حرکت واکنشهای منفی گسترده و منزجرانه از حکام سعودی را در سطح جهان بدنبال داشت.

 

 

تولد، خانواده و تحصیلات مجاهد شهید شیخ نمر:

 

وی در سال ۱۹۵۹ میلادی در شهر العوامیه در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد.

آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر و خطبای حسینی مشهوری چون جدش حاج علی بن ناصر آل نمر از جمله بزرگان و علمای این خاندان هستند.

مجاهد شهید شیخ نمر که قصد تحصیلات دینی داشت از طریق رابطه نزدیکی که با خاندان معظم شیرازی در عراق و سوریه و ایران داشت به ايران وحوزه حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف که خواهر زاده ی آیت الله العظمی شیرازی یعنی آیت‌الله العظمى سید محمدتقی مدرسی در همان سال تاسیس کرده بود، آمده و به فراگیری علوم حوزوی پرداخت.

آيت الله نمر مدتی نیز رهسپار دمشق شد و در حوزه علمیه زینبیه که مجاهد شهید آیت الله سید حسن حسینی شیرازی تأسیس کرده بود دروس علمی را فراگرفت.

وی در مجموع اقامتش در ایران و سوریه از محضر اساتید فراوانی بهره برد و به درجه اجتهاد رسید.اساتیدی همچون:

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله

آیت الله العظمی سید محمدتقی مدرسی دام ظله

آیت الله سید عباس مدرسی

آیت الله خاقانی

علامه شیخ صاحب الصادق

علامه شیخ وحید افغانی قدس سره

 

 

 

مبارزات و جهاد علیه ظلم:

 

مجاهد شهید شیخ نمر پس از بازگشت به عربستان، مرکز مذهبی «الإمام القائم عجل الله تعالی فرجه» را در شهر العوامیه تأسیس کرد.

وی که در شرق عربستان زندگی می‌کرد در سخنرانی خود در فوریهٔ سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودی هشدار داد که اگر شأن و حیثیت شیعیان به آنها بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهم‌تر از تمامیت کشور است. 

 

 

دستگیری و محکومیت:

 

نخستین بازداشت شیخ نمر در مى ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. وی در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی دربارهٔ قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. در اتهام شیخ نمر چنین آمده بود:

«وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.»

بازداشت دوم، در ۲۳ اوت ۲۰۰۸ میلادی رخ داد.

شیخ نمر آل نمر در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۳ در اثر حملهٔ مسلحانهٔ نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.  در نوامبر ۲۰۱۴، حکم اعدام نمر از جانب دادگاه ویژهٔ جزایی عربستان سعودی اعلام شد و وی، محکوم به مرگ از طریق گردن زدن با شمشیر شد.

این حکم که اعتراض های فراوان سازمان ها و مراکز حقوق بشری و حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان در سراسر دنیا را به دنبال داشت، توسط عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق سعودی، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده بود.

در ۴ مارس ۲۰۱۵ دادگاه تجدید نظر وی را به اتهام «حمل سلاح، تحریک به اختلافات طایفه‌ای و اطاعت نکردن از ولی امر مسلمين» به اعدام محکوم کرد واين در حالي است كه آيت الله شيخ نمر هيچگاه از سلاحي غير از بيان منطقي استفاده نكرد وفقط با سخنراني هاي آتشين خود امر به معروف ونهي از منكر نمود وهميشه آزادي بيان را به عنوان اولين حق مشروع وانساني خود ميدانست. 

سرانجام مجاهد شهید شیخ نمر و سه تن دیگر از جوانان شیعه عربستان در بامداد ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شدند.

اعدام مجاهد شهید شیخ نمر و٣ تن ديگر از شيعيان عربستان واکنش منفی در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی بدنبال داشت که همچنان ادامه دارد.

 

 

واکنش های جهانی در پی اعدام مجاهد شهید شیخ نمر:

 

مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه ، چهره های مذهبی سراسر دنیا، رؤسای جمهور و مقامات بلندپایه برخی کشورهای جهان و اتحادیه ها ، نهادها و سازمانهای حقوق بشری سراسر دنیا در بیانیه ها و پیام های مختلفی اعدام مجاهد شهید شیخ نمر را محکوم کردند که در این میان تنها خاندان سلطنتی بحرین بود که از این اعدام طرفداری کرد.

 

 

اشاره ای به واکنش های برخی از مراجع عظام تقلید و علما:

 

آية الله العظمی سید صادق حسینی شيرازی اعدام شیخ نمر را به شدت محکوم کردند و با تعطیلی درس خارج خود به مناسبت شهادت شیخ نمر اعلام عزای عمومی نمودند.

آية الله العظمی سید محمد تقی مدرسی: اعدام شیخ نمر اعلام جنگ بر علیه جمیع مسلمانان و شروع زوال حکومت آل سعود است.

آية الله العظمی صافي گلپایگانی : آل سعود با اعدام شیخ نمر راه سقوط خود را هموار کرد.

آية الله كعبی : اعدام شیخ نمر بیداری اسلامی در کشورهای مختلف را نشانه گرفت.

شيخ عبد العظيم مهتدی: از خدای متعال خواستارم شهید شیخ نمر را بعنوان قربانی راه حق و آزادی قبول بفرماید و نور محمد و اهل بیت طاهرینش را به او بنمایاند.

از ساعات ابتدایی اعدام مجاهد شهید شیخ نمر تظاهرات و راهپیمایی های مختلفی در برخی کشورها مانند: عربستان، عراق، بحرین، ایران، افغانستان، هند، پاکستان، لبنان و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی آغاز شد که اکثر تظاهرکنندگان خواستار بسته شدن سفارتهای کشور عربستان در کشورهایشان شده اند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا