مقالات

مکان واقعه غدير خم كجاست؟

غدير خم نام مكانى است در ميانه ی راه مكه مکرمه  و مدينه منوره، كه پيامبر اسلام در آن مکان پس از حجة البلاغ(خجة الوداع) حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام را به عنوان ولى و جانشين بلا فصل خود، معرفی فرمودند.

 

غدير خم نام مكانى است در ميانه ی راه مكه مکرمه  و مدينه منوره، كه پيامبر اسلام در آن مکان پس از حجة البلاغ(خجة الوداع) حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام را به عنوان ولى و جانشين بلا فصل خود، معرفی فرمودند.

از مجموع معاني مختلفي كه در فرهنگ هاي عربي براي غدير ذكر كرده اند، مي توان این تعريف را به دست آورد که : غدير، آبگير و مکانی گودال شکل و طبيعى در زمین است كه آب باران يا سيل در آن جمع مى شود. 

در مسير سيل هايى كه در غرب عربستان از سمت شرقى تا درياي سرخ ادامه مى يابد، آبگيرهاي متعددى وجود دارد كه با عبور سيل در هنگام بارندگي، آب در آن ها باقي مي ماند و بركه هايي را تشكيل مي دهد .

تاريخ نگاران، محل غديرخُم را بين مكه و مدينه دانسته اند. مکانی در 200 كيلومتري مكه مکرمه و 300 كيلومتري مدينه منوره، بين دو رشته كوه در شمال و جنوب، اين آبگير از شرق به غرب كشيده شده  و تا درياي سرخ امتداد داشته و در مسير سيل، به صورت زميني هموار و وسیع در آمده است. 

درختان بياباني «سَمُر» – كه به فارسي «كُنار» نامیده مي شوند- به شکل پراکنده در اين مسيل به چشم مي خورند.

موقعيت خاص  غدير خم در آن است كه آب جمع شده در آن، در طول سال خشك نمي شود و به گفته کسانی که از نزدیک این مکان را مشاهد کرده اند، صدا در آن رسا و با اکوی طبیعی منتشر می شود و از اين نظر، متمايز از ساير بركه ها ست.

از سوی دیگر، اين مكان در راه بازگشت از مكه، و يك منزل، قبل از تقاطع و منشعب شدن چند جاده در جحفه است که محل متفرق شدن جمعيت بوده.

لذا مكانی بسيار مناسب برای ابلاغ پیام مهم الهی در وصایت و جانشینی بلافصل پیامبر اسلام به شمار می رفت.

اگرچه مسلمانان آن روز، اكثراً از سوي مدينه آمده بودند، ولي انتخاب غدير قبل از اين تقاطع حساس، در آينده هاي تاريخ كه كاروان ها همين مسير را طي مي كردند، براي هميشه يادآور مراسمي بود كه در هجدهم ذي الحجه در آنجا انجام گرفت. 

از زمان واقعه ي غدير، آن جا به عنوان مكاني متبرك در تاريخ ثبت شد و چون بر سر راه حجاج بود، هيچ گاه از خاطره ها محو نشد. در مكاني كه پيامبر صلی الله علیه و آله توقف کردند و نماز خواندند و خطابه ايراد كردند و اميرالمؤمنين علیه السلام  را به عنوان خليفه بلافصل خود تعيين فرمودند؛  بعدها مسجدي ساخته شد و مردم به زيارت آن جا مى آمدند.

هم اكنون غدير به صورت بياباني است كه در آن آبگيري و چشمه ي آبي وجود دارد. مردم منطقه نيز به خوبي از محل دقيق و نام آن آگاه اند و مي دانند كه شيعيان هر از چند گاه، براي يافتن آن به منطقه مي آيند و پرس وجو مي كنند، اما مقامات سعودی از عبور حجاج از این منطقه جلو گیری می کنند و مانع زیارت این مکان می شوند.

مکانی که شاهدی زنده بر خلافت و جانشینی امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا